Uzbekistan i Tadżykistan planują budowę linii kolejowej Samarkanda-Pendżikent

Uzbekistan i Tadżykistan planują budowę linii kolejowej z Samarkandy do Pendżikentu. Ministerstwa Transportu obu krajów zamierzają także podpisać umowę na budowę linii przesyłowej energii elektrycznej wzdłuż linii kolejowej przebiegającej na trasie Bekabad – Kanibadam – Kokand.

Tadżykistan i Uzbekistan planują stworzenie jednej przestrzeni transportowej, w której zniesione zostaną wszystkie dotychczasowe ograniczenia. Poinformowano o tym na konferencji, która odbyła się w Duszanbe z udziałem przedstawicieli ministerstw i resortów, ośrodków badawczych, naukowców i ekspertów z Tadżykistanu i Uzbekistanu. Pomysł budowy linii kolejowej z Samarkandy do Pendżikentu należy do strony tadżyckiej. W Taszkencie nie tylko zatwierdzili, ale także wyrazili gotowość sfinansowania tego projektu.

„Oprócz budowy linii kolejowej Samarkanda-Penjikent i linii przesyłowej energii wzdłuż linii kolejowej Bekabad-Kanibadam-Kokand, rozmawiamy o innych projektach.” – powiedział Akramjon Nematov, pierwszy zastępca dyrektora Instytutu Studiów Strategicznych i Międzyregionalnych Uzbekistanu. ,,W szczególności dyskutowany jest projekt budowy linii kolejowej z Samarkandy do regionu Aininsky w Tadżykistanie. Ogólnie Uzbekistan i Tadżykistan pracują nad stworzeniem jednej przestrzeni transportowej.”

Duszanbe i Taszkent uważają, że realizacja projektów transportowych przyczynia się do wzrostu ruchu towarowego i wymiany handlowej między krajami. Tadżykistan i Uzbekistan ogłosiły, że chcą zwiększyć roczne obroty handlowe do 1 mld USD. W 2020 r. wielkość dwustronnych obrotów handlowych tadżycko-uzbeckich w związku z pandemią koronawirusa wyniosła nieco ponad 333 mln USD, czyli o 7,8 proc. mniej niż w 2019.

Lokalni eksperci zauważają, że dla Tadżykistanu po odzyskaniu niepodległości rozwój branży transportowej miał ogromne znaczenie, a wyjście z impasu komunikacyjnego było niewątpliwie jednym ze strategicznych celów państwa. Wyjście z impasu komunikacyjnego stało się możliwe dzięki poprawie stosunków między Duszanbe a Taszkentem po dojściu do władzy w Uzbekistanie Szawkata Mirzijojewa. Budowa nowych linii kolejowych i autostrad odpowiada oczywiście interesom Tadżykistanu i Uzbekistanu. Ludziom będzie wygodniej podróżować do sąsiedniego kraju, a obroty handlowe między krajami wzrosną.

Według Instytutu Studiów Strategicznych i Międzyregionalnych przy prezydencie Uzbekistanu, przed pandemią codziennie granicę Tadżykistanu i Uzbekistanu przekraczało ponad 20 tys. osób. Pod koniec 2019 roku Tadżykowie stanowili 25 proc. całkowitej liczby turystów odwiedzających Uzbekistan.