Turcja, Iran i Pakistan niedawno ujawniły plany ożywienia kolei Stambuł-Teheran-Islamabad (ITI), projektu uruchomionego w 2009 roku. Pomimo kilku jazd próbnych połączenie kolejowe nie jest w pełni sprawne.

Na spotkaniu ministrów transportu i komunikacji Organizacji Współpracy Gospodarczej, które odbyło się w zeszłym miesiącu, turecki minister transportu Adil Karaismailoglu ogłosił, że projekt zostanie wznowiony w tym roku. Po ustaleniu stawek taryfowych i rozkładu jazdy, usługa będzie początkowo zapewniać transport kontenerowy, natomiast przewozy w wagonach konwencjonalnych zostaną dodane w odpowiednim czasie.

Po osiągnięciu pełnej funkcjonalności kolej może pobudzić handel w innych krajach, w tym w Afganistanie, Azerbejdżanie i pięciu państwach Azji Centralnej, w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej, platformy rozwojowej, biznesowej i inwestycyjnej założonej w 1985 r. przez przywódców Iranu, Turcji, i Pakistanu. Pociąg może pokonać 6500 km trasę z Pakistanu do Turcji w zaledwie 11,5 dnia, w porównaniu do 45 dniami drogą morską.

Wcześniejsze plany i problemy

Projekt, który został zatwierdzony przez najwyższy organ gospodarczy Pakistanu w sierpniu 2020 r., będzie kosztował 6,8 mld USD, a Chiny zapewnią 90 proc. finansowania. Ma zostać ukończony do końca 2026 roku. Pomimo ogromnych korzyści dla regionu, projekt ITI jest wstrzymywany od ponad dziesięciu lat. Jedną z największych przeszkód było przeprowadzanie transakcji biznesowych z Iranem po nałożeniu sankcji gospodarczych. .

Ze względu na niewystarczającą infrastrukturę wypróbowano jedynie przejazdy pociągami towarowymi, mimo że trasa ta została uznana przez ONZ za korytarz międzynarodowy. Według poprzedniego ministra kolei Pakistanu, Ghulama Ahmeda Biloura, usługa pasażerska zostanie rozważona, gdy pociąg towarowy będzie w pełni operacyjny.

Pakistan musi zmodernizować tory

Połączenia kolejowe w Pakistanie wymagały standardowej modernizacji, aby łączyć się z liniami międzynarodowymi. Pakistańska linia kolejowa połączy się z trasą kolejową ITI przez Quettę w południowo-zachodniej prowincji Beludżystan. Tor kolejowy Quetta-Taftan, który będzie używany przez pociąg ITI, został zbudowany sto lat temu i bardzo wymagał modernizacji.

Minister kolei Pakistanu ogłosił w sierpniu ubiegłego roku, że studium wykonalności proponowanej modernizacji zostało ukończone i na naprawy zostanie wydane 112 miliardów rupii pakistańskich (694 milionów dolarów). Aby pociąg ITI mógł działać zgodnie z harmonogramem, proces ten będzie musiał zostać zakończony szybko.

Szansa dla Iranu i Pakistanu

Kolej ITI jest atrakcyjna dla Iranu, ponieważ może pomóc stymulować krajową gospodarkę dotkniętą sankcjami USA. Dla Teheranu jest to atrakcyjny alternatywny szlak handlowy, ponieważ kraje regionu handlują lokalnymi walutami, a poza tym w czasach kryzysu i wojny, takie alternatywne szlaki handlu lądowego są cenne i opłacalne.

Chiny od dawna chciały też nawiązać połączenia kolejowe z Turcją. 4 grudnia pociąg eksportowy z Turcji wyruszył do Chin i dotarł do Xian w prowincji Shaanxi 19 grudnia, stając się pierwszym pociągiem z Turcji do Chin. Pociąg jechał okrężną kaspijską trasą tranzytową przez linię kolejową Baku-Tbilisi-Kars. Dla porównania trasa ITI jest znacznie mniej skomplikowana. Połączenie Pekinu z Iranem i Turcją przez Pakistan może stać się nieodłączną częścią chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Jednak stanie się to, jeśli Islamabad będzie mógł wzmocnić swoją infrastrukturę kolejową.