Jak wskazują analizy i część ekspertów odbudowa może zająć 10 lat i kosztować dziesiątki miliardów dolarów. Rząd Azerbejdżanu posuwa się naprzód z ambitnym planem odbudowy terytoriów, które niedawno zdobył, a z których wiele zostało praktycznie zrównanych z ziemią, ponieważ Azerbejdżan stracił nad nimi kontrolę w latach 90.
Prezydent Ilham Alijew, wraz z żoną oraz pierwszym wiceprezydentem Mehriban Alijewą, zwrócili uwagę na plany odbudowy podczas jednej z wizyt na odzyskanych terytoriach.
„Zostanie sporządzony nowy plan generalny. Podano odpowiednie instrukcje. Dla każdego miasta zostanie opracowany oddzielny harmonogram. Powstaną tu wszystkie biurowce, obiekty użyteczności publicznej, szkoły i przychodnie. Cała infrastruktura zostanie wdrożona. Powstaną ulice, parki i aleje. We wszystkich miastach powstaną pomniki zwycięstwa, a życie wróci tutaj”– powiedział Alijew podczas wizyty w Jabrayil.
Gigantyczne inwestycje i obciążenie dla budżetu
Rząd nie powiedział, ile zamierza na to wszystko wydać. Niezależni ekonomiści oszacowali koszty na dziesiątki miliardów dolarów. Roczny budżet państwa Azerbejdżanu wynosi obecnie około 15 miliardów dolarów. Pełna odbudowa nowo odzyskanych terytoriów może wg analityków potrwać prawdopodobnie dziesięć lat i kosztować 25 miliardów manatów (około 15 miliardów dolarów).
Prawdopodobnie Azerbejdżan będzie również próbował pozyskać prywatne finansowanie odbudowy. Wielu przedsiębiorców pochodzących z tych regionów prawdopodobnie będzie chciało zainwestować w odbudowę przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych w swoich wioskach i miasteczkach. Jak dotąd rząd podał tylko niewielkie wskazówki dotyczące kosztów odbudowy.
Podczas wizyty w Jabrayil Alijew zapowiedział budowę nowej drogi z Fuzuli, na dalekim wschodnim krańcu nowo odzyskanych terytoriów, do Szuszy, kluczowego miasta Azerbejdżanu w regionie. Po wizycie ogłosił, że rząd przeznaczy 50 milionów manatów (29 milionów dolarów) na 101,5-kilometrową drogę łączącą Ahmadbeyli (na terytorium kontrolowanym już przez Azerbejdżan) przez Fuzuli do Szuszy.
Państwowa spółka kolejowa Azerbejdżanu ogłosiła również plany przebudowy linii kolejowej łączącej Jewlach na terytorium kontrolowanym przez Azerbejdżan z Karabachem aż do Chankendi (miasto, które Ormianie nazywają Stepanakert). Jest to szczególnie interesujące, biorąc pod uwagę, że siły ormiańskie nadal kontrolują większość tego terytorium, w tym Stepanakert.
Prace na nowo odzyskanych terytoriach są podejmowane na mocy dekretu podpisanego przez Alijewa 29. października, ustanawiającego tymczasowe administracje specjalne na tych terytoriach. W każdym dystrykcie powstają tymczasowe biura komendantów, a rzecznik MSW powiedział, że na ich czele staną komendanci miejscowej policji.
Różne organy rządowe zaczęły rozszerzać swoją działalność w regionie. Służba Bezpieczeństwa Państwowego i Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych ogłosiły utworzenie lokalnych struktur. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych poinformowało, że przeniosło wydział policji do Szuszy. Wcześniej znajdował się w regionie Terter.
Powiązany artykuł
2 odpowiedzi na “Azerbejdżan rozpoczyna odbudowę odzyskanych terytoriów”
Możliwość komentowania została wyłączona.