Taszkent dostrzega potrzebę wzmocnienia swojej transformacji gospodarczej dzięki ekologicznemu podejściu. Uzbekistan poczynił znaczne postępy w zakresie włączania zrównoważonych praktyk do swojego ogólnego planowania gospodarczego. 

Taszkent uznał potrzebę wzmocnienia swojej transformacji gospodarczej również za pomocą ekologicznego podejścia. Rząd zobowiązał się do budowy bardziej zrównoważonego modelu gospodarczego. 

Dekret prezydencki podpisany w grudniu 2022 r. określa pewne reformy, które władze będą musiały wdrożyć w tym obszarze. Przyjęto plan działania na rzecz przejścia na zieloną gospodarkę do 2030 r., który obejmuje środki odnoszące się do obecnych wyzwań środowiskowych i gospodarczych, aby osiągnąć ekologiczny, odporny i sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój.

Dużo wyzwań – jeszcze więcej możliwości rozwoju   

Ostatni raport Banku Światowego, który powstał we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Gospodarczego oraz innymi agencjami rządowymi Uzbekistanu, analizuje wyzwania i możliwości związane z przejściem kraju na zieloną gospodarkę. Określa najpilniejsze zagrożenia środowiskowe, a także zaleca zmiany polityki i działania — niektóre z nich, takie jak środki w zakresie efektywności energetycznej i programy przywracania krajobrazu, przynoszą jednocześnie korzyści gospodarce i środowisku. 

Uzbekistan będzie musiał poprawić zarządzanie zasobami. Efektywność gospodarowania zasobami tego kraju jest znacznie niższa niż w Unii Europejskiej i innych krajach o średnio-wysokim dochodzie. Zużycie wody w Uzbekistanie jest szczególnie nieefektywne, zużycie energii w tym kraju na jednostkę jest około trzy razy wyższe niż średnia dla Europy i regionu Azji Środkowej i dwa razy wyższe niż w sąsiednim Kazachstanie. 

Tymczasem zanieczyszczenie powietrza cząstkami stałymi ze źródeł miejskich i przemysłowych jest potęgowane przez przenoszony przez wiatr piasek i pył ze zdegradowanych terenów. Znaczna część populacji jest regularnie narażona na powietrze o jakości uznawanej za niezdrową. Degradacja gruntów była szczególnie kosztowna dla gospodarki i jest napędzana przez te wzajemnie powiązane kwestie środowiskowe.

Aby spełnić swoje zielone ambicje, Uzbekistan będzie musiał stawić czoła tym wyzwaniom. Biorąc pod uwagę krajową gospodarkę zorientowaną na rolnictwo i stopniowe pogarszanie się jakości powietrza na obszarach gęsto zaludnionych, najbardziej palącymi priorytetami będzie poprawa jakości powietrza i zrównoważone użytkowanie gruntów i wody. Można to osiągnąć poprzez renowację krajobrazu, efektywną gospodarkę wodną i środki zmniejszające zanieczyszczenie powietrza. Zrównoważone użytkowanie gruntów to kluczowa praktyka, którą należy rozszerzyć w Uzbekistanie. Praktyki rolnicze przyjazne dla klimatu przyczynią się do dalszego rozwoju zrównoważonego użytkowania gruntów. 

Woda i niskoemisyjna energetyka – priorytety reform

Poprawa efektywności wykorzystania wody poprzez ustalanie cen wody i inwestycje w irygację powinna być najwyższym priorytetem, przy czym pewne ograniczenia w zużyciu wody powinny być częścią tych nowych priorytetów. Rozsądna polityka niskoemisyjna zapewni niezbędne zachęty do przejścia na energię niskoemisyjną i efektywność energetyczną w Uzbekistanie.

Analiza narzędzia do oceny cen emisji dwutlenku węgla Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego pokazuje, że w przypadku Uzbekistanu ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla mogą przynieść do 5 procent PKB dodatkowych dochodów fiskalnych, które mogłyby finansować ekologiczne projekty lub być wykorzystywane do łagodzenia skutków ekonomicznych dla gospodarstw domowych najbardziej dotkniętych zieloną transformacją. Ponadto strategia tworzenia miejsc pracy mogą pomóc złagodzić niektóre koszty społeczne zielonej transformacji. 

Sektory, które optymalizują zarówno miejsca pracy, jak i wyniki środowiskowe, obejmują opiekę zdrowotną, edukację, finanse i górnictwo. Rolnictwo, które już teraz jest największym sektorem zatrudnienia w kraju, może zapewnić jeszcze więcej zielonych miejsc pracy i poprawić warunki życia.  Aby zapewnić powodzenie zielonej transformacji, kluczowe znaczenie ma zaangażowanie sektora publicznego. Środki publiczne muszą zaradzić ograniczeniu kosztów społecznych poprzez tworzenie nowych miejsc pracy w bardziej ekologicznych sektorach. Ponadto polityka musi umożliwiać przekwalifikowanie i wsparcie społeczne dla tych, którzy mogą być najbardziej dotknięci zmianami. 

Pozostając na zielonym kursie: od wyzwań do możliwości

Uzbekistan stoi przed poważnymi wyzwaniami w zakresie spełnienia globalnych wskaźników energetycznych, szczególnie w zakresie wysokiej intensywności zużycia energii i emisji dwutlenku węgla. Warunki te sprawiają, że kraj ten jest podatny na zewnętrzne polityki handlowe i podatki od emisji CO2. Jednak Uzbekistan może przekształcić to wyzwanie w szansę, obejmując globalną zieloną transformację i wzmacniając politykę środowiskową i klimatyczną.

Ponieważ coraz więcej krajów przyjmuje politykę niskoemisyjną w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym, przewiduje się, że światowy popyt na produkty wysokoemisyjne spadnie w perspektywie średnio- i długoterminowej. Prawdopodobnie będzie to miało negatywny wpływ na wysokoemisyjny eksport Uzbekistanu, wpływając na PKB i dobrobyt kraju. W ramach różnych scenariuszy politycznych do 2050 r. może to mieć wpływ nie tylko na eksport gazu ziemnego i ropy naftowej z Uzbekistanu, ale także na eksport towarów wysokoemisyjnych.

Kraj musi również wziąć pod uwagę wpływ zielonej transformacji na społeczeństwo. Wspieranie zielonych sektorów i odwracanie się od działalności wysokoemisyjnej i zasobochłonnej zmieni model inwestycji i tworzenia miejsc pracy. Niezbędne jest zapewnienie wsparcia społecznościom, które są najbardziej dotknięte. Przyjmując odpowiednią kombinację polityk i reform środowiskowych, kraj może czerpać korzyści z zielonej, odpornej i sprzyjającej włączeniu społecznemu przyszłości. Ponieważ globalna zielona transformacja oferuje liczne możliwości wzrostu gospodarczego i rozwoju, Uzbekistan musi przyjąć zrównoważoną politykę, aby zabezpieczyć swoją przyszłość.