Kazachstan i Chiny omawiają nową umowę ws. rozwoju Transkaspijskiego Szlaku Transportowego

Kazachstan planuje podpisać umowę z Chinami w sprawie rozbudowy Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego. Umowa przewiduje uproszczenie procedur celnych i gwarantowaną wielkość transportu. Ta kwestia była rozpatrywana na ostatnim posiedzeniu rządu w Astanie.

Na kazachskim odcinku trasy okres tranzytu towarów został skrócony o połowę w porównaniu z rokiem ubiegłym: z 12 do 6 dni. Do końca 2023 r. ma osiągnąć 5 dni. Ogólnie rzecz biorąc, czas dostawy towarów z Chin do portów nad Morzem Czarnym w ramach TITR już skrócił się z 38-53 do 19-23 dni, a do końca tego roku powinien osiągnąć 14-18 dni.

Jednocześnie na ostatnim posiedzeniu rządu rozpatrzono kwestię przygotowania umowy między Kazachstanem a Chinami w sprawie rozwoju Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego, która przewiduje uproszczenie procedur celnych i zatwierdzenie gwarantowanego natężenia ruchu na trasie. Premier Alikhan Smaiłow zwrócił uwagę na potrzebę przyspieszenia procedur zatwierdzania dokumentu przez odpowiedzialne organy państwowe w celu jego dalszego rozwoju na szczeblu międzypaństwowym.

Na posiedzeniu rządu omówiono również środki mające na celu dalszą modernizację infrastruktury kolejowej Kazachstanu, modernizację taboru kolejowego, rozbudowę floty handlowej i przepustowość portów Aktau i Kuryk. W szczególności w porcie Aktau planowane jest stworzenie węzła kontenerowego, modernizacja floty sprzętu przeładunkowego i przywrócenie miejsc do cumowania ropy, a w porcie Kuryk – budowa nowego miejsca cumowania, uruchomienie terminali wielofunkcyjnych i zbożowych. Oczekuje się również, że do 2030 r. na Morzu Kaspijskim zacznie działać 10 barek naftowych, osiem promów, sześć tankowców i kontenerowiec.

2 odpowiedzi na “Kazachstan i Chiny omawiają nową umowę ws. rozwoju Transkaspijskiego Szlaku Transportowego”

Możliwość komentowania została wyłączona.