Kirgistan i Uzbekistan zamierzają rozwiązać kwestie graniczne w ciągu trzech miesięcy

Prezydenci Kirgistanu i Uzbekistanu Sadyr Żaparow i Szawkat Mirzijojew zgodzili się w ciągu trzech miesięcy rozwiązać problem delimitacji i demarkacji niektórych odcinków granicy państwowej.

Prezydenci rozmawiali także o ułatwieniu warunków do przekraczania granic między oboma krajami oraz o współpracy w walce z przemytem.

Podczas dwudniowej oficjalnej wizyty Prezydenta Republiki Kirgiskiej Sadyra Żaparowa w Uzbekistanie zawarto szereg porozumień o współpracy. Dialog polityczny między dwoma przywódcami krajów wpuścił nieco świeżego powietrza w relacjach obu państw w niepewnych gospodarczo czasach pandemii COVID-19.

Zestaw nowych umów

W ramach wizyty Żaparowa w Uzbekistanie w dniach 11-12 marca podpisano 22 dokumenty, które mają na celu zacieśnienie współpracy kirgisko-uzbeckiej. Wśród podpisanych dokumentów znajdują się porozumienia i memorandum o współpracy Ministerstw Spraw Zagranicznych, Zdrowia, Energii, Kultury, Sportu, Obrony, Gospodarki i Finansów oraz środowiskowych inspekcji technicznych obu krajów.

Ponadto zatwierdzono plany dalszego pogłębiania i rozszerzania współpracy między regionami Batken i Fergana, Jalal-Abad i Namangan, Osh i Andijan. Osiągnięto porozumienie między rządami w sprawie utworzenia Kirgisko-Uzbeckiego Funduszu Rozwoju.

Strony uzgodniły współpracę w walce z przemytem, ​​naruszaniem przepisów celnych, wzajemnym zaopatrywaniu się w energię elektryczną oraz rozwijaniu współpracy wojskowej i wojskowo-technicznej. Zatwierdzono mapę drogową współpracy w dziedzinie rolnictwa i współpracy przemysłowej.

Na wspólnej konferencji prasowej Prezydent Uzbekistanu szczegółowo opowiedział o współpracy obu krajów. Jak zauważył, jedną z ważnych kwestii jest kwestia granic i poinformował jakie kroki podjęto, aby temu zaradzić.

,,Na podstawie wyników konstruktywnej wymiany poglądów nakreślono praktyczne kroki w celu jak najszybszego zakończenia legalnej rejestracji granicy państwowej uzbecko-kirgiskiej i zapewnienia pełnego funkcjonowania punktów kontrolnych. Po raz pierwszy w historii naszych stosunków przygranicznych ustaliliśmy bardzo sztywno, co konkretnie, kto i kiedy powinien zrobić.” – poinformował Mirzijojew.

,,Jest to bardzo delikatny problem, na rozwiązanie którego czekają nasze narody. Sadyr Nurgozhoevich i ja uzgodniliśmy szczegółowo każdą kwestię opisywania granic, a nawet decydowaliśmy o warunkach. Trwało to trzy miesiące. Właśnie uzgodniliśmy, że mamy trzy miesiące na przyszłość, ale w niektórych kwestiach [rozwiązań], na które czekają ludzie, zdecydujemy w najbliższej przyszłości: konkretnie bez biurokracji, biorąc po obu stronach odpowiedzialność za uczynienie życia lepszym i wygodniejszym dla naszych obywateli.” – stwierdził prezydent Uzbekistanu.

Żaparow podtrzyma dobry trend w relacjach z Uzbekistanem?

Granica między Kirgistanem a Uzbekistanem wynosi 1378 kilometrów, 85 proc. (1170 kilometrów) zostało opisanych i ratyfikowanych umową z 2017 roku. Obecnie komisje ds. wytyczania granic i wyznaczania granic pracują nad pozostałymi odcinkami.

Sadyr Żaparow w swoim wystąpieniu nie zajmował się osobno problematyką granic, ale mówił o spektrum ogólnej współpracy. ,,Ogólnie strona kirgiska jest zadowolona z negocjacji z najwyższymi przywódcami Uzbekistanu. Chciałbym szczególnie zwrócić uwagę na postępowy charakter naszego strategicznego partnerstwa. Oprócz tego wiele rzeczy przed nami. Do tego mamy pragnienie, aspiracje i wolę polityczną. Jesteśmy gotowi do rozwijania efektywnej współpracy z braterskim Uzbekistanem we wszystkich dziedzinach.” – powiedział Żaparow.

W 2016 roku, wraz z dojściem do władzy w Uzbekistanie Szawkata Mirzijojewa, stosunki kirgisko-uzbeckie ponownie ożyły. 5 października 2017 r. były prezydent Ałmazbek Atambajew złożył państwową wizytę w Taszkencie. 13 grudnia tego samego roku nowo wybrany prezydent Sooronbaj Dżeenbekow złożył oficjalną wizytę w Uzbekistanie.

Podczas wizyty w Uzbekistanie Atambajew podpisał 12 dokumentów, a podczas swojej wizyty Dżeenbekow podpisał 6 umów. Jednak podpisanie porozumień międzypaństwowych nie przyczyniło się do szybkiego rozwiązania problemów między krajami. Ten sam problem z granicami państw pozostał nierozwiązany. Być może dlatego wielu wątpi w skuteczność 22 umów podpisanych niedawno między dwoma krajami. Ale niektórzy twierdzą, że Kirgistan znalazł zdecydowanego prezydenta, który może mówić na równi z Mirzijojewem i pokładać nadzieję w dialogu między dwoma przywódcami.

Dla Biszkeku strategiczne znaczenie ma granica państwowa i musi szybko rozwiązać ten problem. Wola przywódców państw jest bardzo potrzebna, aby nie dochodziło do konfliktu między dwoma bratnimi narodami. Obie strony mają wolę i można wierzyć, że kwestia granicy zostanie rozwiązana w najbliższej przyszłości. Spory o granice negatywnie wpływają na stosunki między dwoma narodami, a cierpią na tym zwykli ludzie. Ponadto Kirgistan i Uzbekistan powinny wzmocnić współpracę w dziedzinie energetyki, rolnictwa, przemysłu przetwórczego, kultury i turystyki.

Losy dużego projektu

Wcześniej podczas spotkań z byłymi prezydentami Republiki Kirgiskiej – Atambajewem i Dżeenbekowem – Mirzijojew dosadnie wypowiadał się na drażliwe tematy dotyczące obu krajów. W sposób zdecydowany mówił o współpracy wodno-energetycznej i budowie linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan. Po raz kolejny wspomniał o tych inwestycjach.

,,Stajemy przed zadaniem opracowania skutecznych i rzetelnych projektów, które odegrają decydującą rolę w gospodarce naszych krajów. Przede wszystkim mówimy o linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan. Potwierdzono dwustronną gotowość do wzajemnie korzystnej współpracy w zakresie energetyki i korzystania z wody. Nasze firmy współpracują przy projektach budowy i eksploatacji elektrowni wodnych w Kirgistanie. Będą to bardzo poważne i duże projekty.” – powiedział przywódca Uzbekistanu.

Inicjatywa budowy linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan została zapowiedziana 10 lat temu. Projekt jest omawiany od 2000 roku. Podano, że połączenie to nie tylko skomunikuje te trzy kraje, ale będzie szlakiem tranzytowym łączącym Europę z Azją. Na początku Chiny zaproponowały przejęcie finansowania projektu, później pojawiły się informacje, że chce w nim uczestniczyć także Rosja. Ale projekt nie został jeszcze wdrożony.

Kirgistan powinien przejąć inicjatywę?

Czy jednak Biszkek nie powinien samodzielnie zaangażować swoje przedsiębiorstwa do budowy kolei? Czy Biszkek powinien uzależniać to od zgody Uzbekistanu na budowę kolei? Główny odcinek trasy przebiega właśnie przez Kirgistan. Generalnie Taszkent chce zbudować linię kolejową z południa Kirgistanu. Oprócz tego Kirgistan potrzebuje linii kolejowej i autostrady, która obejmuje także północ kraju i przechodzi przez Torugart.

Można zakładać, że Uzbekistan zgodzi się na każdą konfigurację jeśli chodzi o przebieg nowej trasy, ponieważ Takszent zamierza udać się przez Chiny na wybrzeże oceanu, aby handlować bawełną i innymi towarami. Były prezydent Uzbekistanu Islam Karimow powiedział kiedyś: ,,Gdyby można było zbudować linię kolejową Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, to nie chciałbym już niczego więcej dla rozwoju Uzbekistanu.”

Chińczycy zgadzają się z tym projektem, zresztą sami go zaproponowali. W 2001 roku w Ałmaty na spotkaniu premiera Kirgistanu Bakijewa z przewodniczącym Chińskiej Rady Państwa zaproponowano wspólną budowę linii kolejowej i udzielenie przez Pekin kredytu na budowę tej inwestycji. Bakijew, odnosząc się do przetargu, grał na czas, a gdy poznano wyniki przetargu, Chińczycy ponownie zasugerowali, że zbudują kolej za połowę ceny firmy, która wygrała przetarg. Tymczasem Rosja zaczęła też wyrażać swoje zainteresowanie koleją w Azji Centralnej. Kirgistan może przejąć inicjatywę w swoje ręce i stworzyć spółkę wspólną rosyjsko-kirgiską. W imieniu powołanej firmy koniecznym może być zaciągnięcie pożyczki od rządu rosyjskiego i zbudowanie drogi.

Powiązany artykuł

2 odpowiedzi na “Kirgistan i Uzbekistan zamierzają rozwiązać kwestie graniczne w ciągu trzech miesięcy”

Możliwość komentowania została wyłączona.