Pierwsze chińskie samochody montowane w Uzbekistanie ruszają w drogę, a chińskie firmy rozszerzają produkcję w Azji Centralnej, podczas gdy rosyjskie firmy wycofują się pod wpływem sankcji. Sankcje nałożone na Rosję pomagają Chinom zwiększyć udział w rynku Azji Środkowej.

Cztery modele SUV-ów marki Chery, montowane w fabryce ADM Jizzakh, trafiły do ​​sprzedaży pod koniec zeszłego roku. Chery oferuje przystępne kredyty, aby pomóc klientom w uzyskaniu cen od 26 000 USD za model Tiggo 7 Pro do 40 000 USD za Tiggo 8 Pro Max. Dostępny jest również leasing.

Modele Chery są droższe niż pojazdy produkowane lokalnie przez państwową firmę UzAuto Motors. Popularna Nexia Chevrolet kosztuje około 11 000 USD. Chery planuje otworzyć do 2024 roku 23 salony w Uzbekistanie. Pierwszy działa już w Taszkencie i mają powstać kolejne w Andiżanie, Ferganie, Namangan i Samarkandzie.

Zwabiony dodatkowymi korzyściami, takimi jak niższe cła, firma Wuhu Chery Automobile Co. podpisała umowę na montaż samochodów w fabryce w Wolnej Strefie Ekonomicznej Jizzakh. Montaż rozpoczął się latem zeszłego roku. Chiński producent BYD Auto podpisał również niedawno umowę na montaż samochodów w Uzbekistanie z UzAuto Motors.

Chińskie firmy śledzą lukę na rynkach Azji Środkowej z powodu międzynarodowych sankcji związanych z wojną Moskwy na Ukrainie, która paraliżuje rosyjski przemysł motoryzacyjny. Wiele popularnych modeli japońskich i europejskich sprzedawanych w Kazachstanie było wcześniej produkowanych w Rosji, gdzie fabryki musiały zawiesić produkcję z powodu sankcji. Rosyjski rząd zakazał również eksportu niektórych części zamiennych. Ponieważ dostawa samochodów z Chin do Kazachstanu trwa nie dłużej niż 18 dni, chińscy producenci są w stanie wypełnić lukę.

Produkcja w Kazachstanie wzrosła o 25 procent w pierwszych trzech kwartałach tego roku, wynika z danych Stowarzyszenia Kazachskiego Biznesu Samochodowego (AKAB). Produkcja firmy SaryarkaAvtoProm w północnym regionie Kustanaj, która montuje chińskie samochody pod marką JAC, wzrosła o ponad 28 proc. JAC był piątym najczęściej sprzedawanym samochodem w Kazachstanie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku za Chevroletem, Hyundaiem, Kią i Ładą.

Wzrost sprzedaży chińskich samochodów w Kazachstanie rozpoczął się jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę. Chińskie marki odpowiadały za 3,4 procent nowych samochodów sprzedanych w Kazachstanie w 2021 roku, czyli ponad 4000 sztuk, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Chery radzi sobie szczególnie dobrze od czasu zawarcia umowy dystrybucyjnej z Astana Motors w zeszłym roku, szybko stając się jedną z 10 najlepiej sprzedających się marek Kazachstanu. „Sześć chińskich marek samochodów reprezentowanych w Kazachstanie sprzedało prawie 5000 samochodów w ciągu ośmiu miesięcy 2022 roku.” – przekazał Astana Motors. Liczba ta przekroczyła już zeszłoroczną łączną sprzedaż.

Podczas wrześniowej wizyty prezydenta Chin Xi Jinpinga w Kazachstanie Astana Motors podpisała umowę na budowę fabryki samochodów pod markami Chery, Changan i Haval, której jest już dystrybutorem. Po uruchomieniu w 2025 r. zakład w strefie przemysłowej Ałmaty będzie miał zdolność produkcyjną 90 tys. samochodów rocznie, z czego 60 proc. trafi na eksport do krajów postsowieckich.