Główne kierunki polityki Chin w Azji Centralnej

W ciągu kilkudziesięciu lat Chiny stały się drugą co do wielkości gospodarką na świecie i jednym z najbardziej wpływowych aktorów na arenie międzynarodowej. W Azji Centralnej Chiny w stosunkowo krótkim czasie stały się także jednym z dwóch największych partnerów krajów regionu.

Historię stosunków Chin z krajami Azji Centralnej można podzielić na cztery etapy. Etap pierwszy: 1990–1997 W tym okresie strony były zajęte nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych oraz omawianiem kwestii terytorialnych i bezpieczeństwa.

Drugi etap: 1997–2001 Chiny zaczęły pogłębiać współpracę z Kazachstanem w dziedzinie energetyki. Stopniowo rozwijały się także stosunki gospodarcze pomiędzy Chinami a krajami Azji Centralnej. Etap trzeci: 2001–2013 Sytuację w tym okresie ubogaciła aktywność USA w regionie i seria prób kolorowych rewolucji.

Etap czwarty: od 2013 roku do chwili obecnej. Inicjatywa Pasa i Szlaku rozpoczęła się w 2013 roku i pod wieloma względami stała się głównym elementem polityki Chin w regionie. Co więcej, ten etap można również podzielić na dwie części – przed 2016 rokiem i po.

Aspekt ekonomiczny

Aktywne współdziałanie gospodarcze nie rozpoczęło się bezpośrednio po rozpadzie ZSRR, ale raczej na przełomie wieków. W krótkim czasie Chiny przełamały monopol Rosji jako jedynego odbiorcy surowców energetycznych z Azji Centralnej. Chiny inwestowały w projekty infrastrukturalne, takie jak gazociąg Turkmenistan-Uzbekistan-Kazachstan-Chiny i ropociąg Kazachstan-Chiny. Chiny wkrótce stały się także największym wierzycielem regionu.

Z kolei zamknięty charakter chińskiej polityki kredytowej często powoduje powstawanie wersji specjalnych warunków udzielania tych pożyczek. Na tle wiadomości o udzieleniu Turkmenistanu nowych pożyczek chińskie firmy otrzymały wyłączne prawa do pracy przy projektach gazowych w republice. Aktywna polityka inwestycyjna Chin w regionie, nadal oparta na pożyczkach, doprowadziła do tego, że udział chińskich instytucji finansowych w długu publicznym Tadżykistanu i Kirgistanu wynosi 40–50 proc.

Chiny są także największym partnerem handlowym regionu. W 2022 roku, według chińskich statystyk, łączne obroty handlowe między Chinami a Azją Centralną wyniosły 70,2 mld dolarów. Jednocześnie badając statystyki handlowe obu stron, trudno nie zauważyć rozbieżności. Jeśli władze chińskie szacują wymianę handlową z Kirgistanem na 15,5 miliarda dolarów, w Kirgistanie zaledwie na 4,4 miliarda dolarów, może to wynikać z szarej strefy i ukrytych przepływów handlowych do krajów trzecich, przede wszystkim do Rosji.

Współpraca w zakresie bezpieczeństwa

Stopniowo Chiny zmieniały swoje podejście i pogłębiały dwustronną współpracę w zakresie bezpieczeństwa. Od połowy 2010 roku Chiny dostarczają broń do krajów Azji Centralnej. Chiny pomagają także finansowo siłom bezpieczeństwa państw regionu, przekazując dotacje na zakup sprzętu czy zapewnienie mieszkań dla personelu.

Chiny aktywnie dostarczają również miastom państw regionu technologie. Są to głównie systemy monitoringu wizyjnego z funkcją rozpoznawania twarzy. Najbardziej aktywne w tym kierunku są Huawei Technologies i Hangzhou Hikvision Digital Technology.

Przeszkody na drodze

Jednocześnie Chiny borykają się z pewnymi trudnościami w regionie. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na różnice językowe i kulturowe. Ale przede wszystkim wizerunek Chin w regionie szkodzi zamknięty charakter ich polityki. Szczegóły negocjacji między Chinami a krajami Azji Centralnej rzadko są podawane do wiadomości publicznej. To z kolei pozwala na rozprzestrzenianie się spekulacji na temat ich intencji.

Plany władz Kazachstanu dotyczące przyjęcia nowego kodeksu ziemskiego doprowadziły w 2016 roku do masowych protestów. Wtedy popularna stała się wersja, że ​​po przeprowadzeniu reformy rolnej władze chciały stworzyć ramy regulacyjne dotyczące zakupu ziemi w republice przez chińskich inwestorów.

Chiny dążą do zintensyfikowania narzędzi miękkiej siły w regionie. W szczególności w regionie regularnie otwierane są nowe Centra Konfucjusza, w których miejscowi mogą uczyć się języka i kultury Chin. Naukowcy i dziennikarze mogą skorzystać z różnych programów umożliwiających zwiedzanie Chin.

W stosunkowo krótkim czasie Chiny stały się głównym partnerem gospodarczym regionu i nie zamierzają zatrzymać się tylko w tym kierunku. Szybko rośnie intensywność interakcji w sferze bezpieczeństwa oraz w sferze kulturalnej i humanitarnej, co czyni Chiny najbardziej obiecującym graczem zewnętrznym. Jednocześnie silnym ograniczeniem pozostaje problem opinii publicznej na temat Chin, który Pekin stara się zniwelować za pomocą instrumentów „miękkiej siły”.