Po 20 latach negocjacji budowa linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan (CKU) ma się wreszcie rozpocząć w przyszłym roku. Niedawno odbyło się spotkanie online między Chinami, Kirgistanem i Uzbekistanem, a zgodnie z ich zapowiedzią studia wykonalności zostaną zakończone w tym roku. Prezydent Kirgistanu Sadyr Żaparow powiedział, że budowa rozpocznie się w 2023 roku. Chociaż istnieje nadzieja, że budowa trasy CKU rozpocznie się w przyszłym roku, nadal istnieją poważne wyzwania związane z realizacją kolei.

W czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej kolej CKU stwarza szereg strategicznych i gospodarczych możliwości dla Chin, zwłaszcza w kontekście stosunków handlowych z Unią Europejską. Ogłoszenie nastąpiło w czasie zwiększonych międzynarodowych sankcji wobec Rosji.

Od początku wojny różne międzynarodowe firmy postanowiły przestać wykorzystywać terytorium Rosji jako kraju tranzytowego, niektóre w odpowiedzi na rosyjską agresję, a inne z powodu pogarszającego się środowiska biznesowego w kraju. Kolej CKU daje Chinom szansę na dywersyfikację szlaków handlowych, zmniejszenie zależności od rosyjskich szlaków i utrzymanie zrównoważonego handlu kolejowego z krajami UE w dłuższej perspektywie.

Rachunek zysków

Po drugie, nowa trasa stworzy Pekinowi okazję nie tylko do zmniejszenia zależności od terytorium Rosji, ale także do zmniejszenia zależności od Kazachstanu jako kraju tranzytowego. Czynnik ten jest szczególnie ważny, ponieważ niedawne zawirowania wewnętrzne w Kazachstanie pokazały, że uzależnienie od jednego kraju w Azji Środkowej w handlu kolejowym może być ryzykowne. W tym kontekście kolej CKU może pomóc Chinom zdywersyfikować trasy kolejowe i zmienić ładunki z jednej trasy na drugą podczas przyszłych kryzysów.

Wreszcie, oprócz dywersyfikacji trasy, nowa kolej może przyczynić się do rozwoju gospodarki Kirgistanu i Uzbekistanu. Będą one nie tylko korzystać z opłat tranzytowych, ale także szlaki kolejowe mogą tworzyć nowe miejsca pracy. Nowe możliwości biznesowe w Kirgistanie i Uzbekistanie są ważne dla Chin, ponieważ pomagają dwóm krajom Azji Centralnej, zwłaszcza Kirgistanowi, utrzymać odporność i zmniejszyć ryzyko niepokojów społecznych.

Kolej CKU stworzy również możliwości gospodarcze dla Chin. Po pierwsze, Pekin mógłby wysyłać swoje produkty zarówno na Rynek Bliskiego Wschodu, jak i na rynki europejskie nową drogą. Zgodnie z planem kolej CKU będzie jedną z najkrótszych tras wysyłania ładunków do obu regionów, ponieważ skróci podróż towarową o 900 km i zaoszczędzi siedem lub osiem dni w czasie wysyłki. Wraz ze Środkowym Korytarzem, kolej CKU może pomóc zwiększyć pojemność ładunkową krajów Azji Środkowej poprzez handel Wschód-Zachód. W tym kontekście Chiny mogą utrzymać zrównoważony handel kolejowy z UE i zrekompensować straty w Korytarzu Północnym przechodzącym przez terytorium Rosji.

Po drugie, kolej CKU może również pomóc Pekinowi w realizacji planu wzrostu gospodarczego w centralnych i zachodnich regionach Chin. W szczególności nowa trasa kolejowa może stymulować nowe możliwości biznesowe i rozwijać przemysł wytwórczy. Ponadto zwiększona interakcja z krajami Azji Środkowej może również przyczynić się do poprawy ogólnej sytuacji gospodarczej w regionach centralnych i zachodnich, co może zmniejszyć ryzyko niestabilności społecznej.

Rachunek zagrożeń

Pomimo różnych możliwości oferowanych przez kolej CKU, nadal istnieją trudności polityczne, finansowe i techniczne, które mogą utrudniać realizację projektu. W kwestiach politycznych w ciągu ostatnich dwóch dekad politycy zarówno rządu, jak i partii opozycyjnych w Kirgistanie kwestionowali korzyści ekonomiczne płynące z kolei CKU. W szczególności Chiny i Uzbekistan chcą korzystać z najkrótszej trasy przez Kirgistan, bez postojów w głównych kirgiskich miastach. Jednak Biszkek woli budować dłuższą trasę przez główne skupiska ludności, ponieważ chce promować tworzenie nowych możliwości zatrudnienia i promowanie eksportu kirgiskich produktów. Niedawne zatwierdzenie przez rząd wstępnej trasy kirgiskiego odcinka kolei CKU pokazuje, że nadal popierają trasę, która prowadzi przez lokalne węzły handlowe i główne skupiska ludności. Debaty nad trasą mogą spowolnić lub utrudnić realizację projektu, jak to miało miejsce w przeszłości.

Co więcej, opinia publiczna może również wpływać na realizację projektu. Rosnące nastroje antychińskie w Kirgistanie mogą zwiększyć presję na władze. Według ostatnich wyników badania Barometr Azji Środkowej (CAB), w Kirgistanie tylko 19 procent ludzi zdecydowanie popiera chińskie inwestycje w projekty energetyczne i infrastrukturalne, a 31 procent zdecydowanie sprzeciwia się chińskim inwestycjom. Co więcej, 66 procent ludzi jest bardzo zaniepokojonych, że chińskie projekty zwiększą dług narodowy Kirgistanu wobec Chin. Projekt kolejowy CKU może wywołać większe nastroje antychińskie i doprowadzić do nowych protestów przeciwko rządowi, co potencjalnie może utrudnić realizację projektu kolejowego.

Po drugie, pomimo zapowiedzi Żaparowa, że prezydent Rosji Władimir Putin zgodził się na budowę kolei CKU, przyszła pozycja Rosji może mieć wpływ na projekt. Moskwa potrzebuje pomocy Pekinu ze względu na wojnę rosyjsko-ukraińską, więc akceptacja może być posunięciem taktycznym na krótką metę. Jednak po wojnie Rosja mogła zmienić swoje stanowisko i spróbować ponownie zablokować projekt. Ponieważ nowa trasa kolejowa może przyciągnąć 10-15 procent ładunków pochodzących z granicy Kazachstanu z Rosją do kolei CKU, może zmniejszyć znaczenie Rosji jako kraju tranzytowego w handlu kolejowym Chiny-UE, powodując utratę opłat tranzytowych.

Oprócz trudności politycznych ważną rolę odgrywają również problemy finansowe i techniczne. Jeśli chodzi o problemy finansowe, istnieje niepewność co do finansowania kolei. Według kirgiskiego państwowego przedsiębiorstwa kolejowego koszt kolei wyniesie 4,5 miliarda dolarów. Biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia, Chiny wolą dzielić się ciężarem z państwami członkowskimi lub organizacjami międzynarodowymi lub regionalnymi, ponieważ dywersyfikują ryzyko i zapobiegają stratom finansowym. W tym kontekście podkreślenie przez chińskiego ambasadora w Biszkeku Jiang Yana, że kolej należy do trzech krajów i że powinny one współpracować, pokazuje, że Chiny nie zamierzają finansować projektu samodzielnie.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o kwestie problemów technicznych, nie ma wspólnego porozumienia co do rozstawu szyn CKU na odcinku kirgiskim. Podczas gdy Chiny chcą używać międzynarodowego standardowego rozstawu szyn, który wynosi 1 435 mm, Kirgistan woli używać szerszego miernika, który pochodzi z okresu sowieckiego i jest nadal używany w dużej części Azji Środkowej. Ostateczna decyzja w sprawie rozstawu szyn wpłynie również na czas potrzebny ładunkowi do dotarcia do miejsca przeznaczenia.

Pomimo różnych możliwości strategicznych i gospodarczych, jakie kolej CKU stwarza dla Chin w dobie rosnącej nieprzewidywalności w Korytarzu Północnym, nadal istnieją wyzwania, które mogą utrudnić budowę kolei i zaszkodzić handlowi kolejowemu między Chinami a UE w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Problemy techniczne i finansowe są szczególnie niepokojące w perspektywie krótkoterminowej, przy czym możliwie zmieniająca się pozycja Rosji i polityka wewnętrzna Kirgistanu są decydującymi czynnikami wpływającymi na średnioterminową przyszłość kolei CKU.