Uzbekistan naciska na realizację kolei transafgańskiej

Taszkent zapewnił niedawno Iran o swoim zainteresowaniu irańskim szlakiem morskim, ale Uzbekistan bardziej aktywnie poszukuje nowej trasy przez Afganistan do pakistańskich portów.

Minister Spraw Zagranicznych Iranu Mohammad Javad Zarif odbył w dniach 5-8 kwietnia podróż do Azji Centralnej, odwiedzając Uzbekistan, Kirgistan, Kazachstan i Turkmenistan. Podczas swojego postoju w Uzbekistanie zabiegał o zapewnienie Taszkentu zainteresowania projektami kolejowymi, które połączą oba kraje i potwierdzą dalsze korzystanie przez Uzbekistan z irańskich portów morskich.

Chociaż prezydent Uzbekistanu Szawkat Mirzijojew zapewnił Zarifa, że ​​jego kraj nadal interesuje się linią kolejową biegnącą przez Iran, od kilku miesięcy Uzbekistan wzmaga wysiłki na rzecz ukończenia transafgańskiej kolei do Pakistanu.

Intensyfikacja rozmów z Pakistanem i Afganistanem

Zaledwie dwa miesiące temu, w lutym, afgańscy, pakistańscy i uzbeccy urzędnicy odbyli pierwsze trójstronne spotkanie w sprawie budowy transafgańskiej kolei. Strony podpisały mapę drogową budowy linii kolejowej Mazar-i-Sharif-Kabul-Peszawar, która ma połączyć Uzbekistan z portami pakistańskimi przez Afganistan. Uzbeckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych aktywnie pracuje nad realizacją projektu.

Zainteresowanie Taszkentu pakistańskimi portami skłoniło najwyższe kierownictwo Uzbekistanu do otwarcia nowych dróg komunikacji. Mirzijojew i premier Pakistanu Imran Khan odbyli 14 kwietnia pierwsze spotkanie dwustronne poświęcone dyskusji na temat projektu kolei transafgańskiej. Przed tym zaangażowaniem 10 marca wizytę w Pakistanie złożył uzbecki minister spraw zagranicznych Abdulaziz Kamilov. Prowadzone są również negocjacje z ruchem talibów i rządem afgańskim. Kamilow spotkał się z przedstawicielem talibów w Katarze 10 kwietnia. W lutym Kamilow spotkał się z prezydentem Afganistanu Aszrafem Ghanim i ministrem spraw zagranicznych Mohammadem Haneefem Atmarem.

Kolej irańska z dostępem do portów Chabahar i Bandar Abbas przez korytarz transportowy Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Oman oraz kolej transafgańska z dostępem do portu Gwadar to konkurujące ze sobą projekty, które na niektórych obszarach są fizycznie równoległe. Linia kolejowa przez Iran jest starsza niż niedawno pomyślana kolej transafgańska. 25 kwietnia 2011 roku Turkmenistan, Uzbekistan, Oman i Iran podpisały porozumienie w sprawie korytarza transportowego. Umowa została wprowadzona w życie w 2016 r., ale poziom wysiłku włożonego w projekt w ciągu ostatnich pięciu lat jest znacznie niższy niż wysiłek włożony w kolej transafgańską w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.

Porty irańskie również w centrum zainteresowania

Nie jest jasne, czy napięcia po zabiciu najwyższego irańskiego dowódcy wojskowego Kasema Solejmaniego 3 stycznia 2020 r. oraz sankcje amerykańskie, które po tym nastąpiły, przyczyniły się do decyzji Taszkentu o poszukiwaniu alternatyw dla istniejących irańskich połączeń kolejowych. Każdy konflikt w Iranie doprowadziłby do zerwania żywotnych stosunków gospodarczych i połączeń transportowych w regionie. Taszkent jest powiązany z irańskimi liniami kolejowymi; Port Bandar-Abbas zapewnia obecnie najkrótszą drogę dostępu do morza, poniżej siedmiu dni, dla Uzbekistanu z podwójnym dostępem do morza.

Kolej transafgańska jest atrakcyjna z wielu powodów, ale przede wszystkim, gdyby została ukończona, zapewniłaby krótszą trasę do portu morskiego dla krajów Azji Centralnej, zwłaszcza Uzbekistanu. Rozpoczęcie budowy odcinka kolei transafgańskiej Mazar-i-Sharif-Kabul planowane jest na wrzesień 2021 r. Istnieją już istniejące tory łączące Uzbekistan z Mazar-i-Sharif.

Chociaż niektóre projekty regionalne marnieją na papierze przez dziesięciolecia, istnieją powody, by sądzić, że transafgańska kolej zostanie zrealizowana zgodnie z harmonogramem. Amerykańska Międzynarodowa Korporacja Finansowania Rozwoju (IDFC) utworzyła Centralnoazjatycki Fundusz Inwestycyjny w celu finansowania dużych projektów infrastrukturalnych. Negocjuje z rządem Uzbekistanu od lata 2020 r. Można założyć, że w tych ramach dyskutowano o kolei transafgańskiej.

Transafgański szlak priorytetem dla Taszkentu?

Na inauguracyjnym spotkaniu przedstawicieli IDFC z rządem Uzbekistanu obecny był specjalny przedstawiciel USA ds. pojednania w Afganistanie. W oficjalnych wypowiedziach pojawiają się takie sformułowania, jak „wspólne wysiłki na rzecz naprawy gospodarczej w Afganistanie” oraz „rozszerzanie powiązań handlowych, gospodarczych, transportowych i energetycznych między Afganistanem a Azją Centralną”, które wyraźnie nawiązują do dużych projektów infrastrukturalnych. Partnerstwo inwestycyjne w Azji Centralnej, do którego dołączył również Kazachstan, ma na celu zebranie 1 miliarda USD w ciągu najbliższych pięciu lat na „łączność gospodarczą w Azji Centralnej i szerszym regionie”.

Podczas gdy irański minister Zarif otrzymał zapewnienia od prezydenta Uzbekistanu co do dalszego zainteresowania Taszkentu korytarzem transportowym Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Oman, wysiłki pod jego przewodnictwem w kierunku realizacji projektu były słabe, bez praktycznych postępów. Stronom nie udało się przeprowadzić nawet spotkania na wysokim szczeblu na temat trasy. Wręcz przeciwnie, poziom zaangażowania Taszkentu w odniesieniu do kolei transafgańskiej, w szczególności we współpracę z Afganistanem i Pakistanem, wskazuje na zwiększone zainteresowanie i wysokie inwestycje ze strony Taszkentu.