Zacieśnienie stosunków dwustronnych między Kazachstanem a Pakistanem osiągnęło nowe horyzonty. Dzięki współpracy KZT Express, spółki zależnej Kazachskich Kolei i QazTrade Center for Trade Development Company z pakistańską Narodową Korporacją Logistyczną, uruchomiono nowy szlak handlowy. Trasa ta biegnie z północno-wschodniego Kazachstanu przez Uzbekistan, Afganistan i Pakistan, a następnie drogą morską do portu Jebel Ali w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Szacowany czas dostawy dla przesyłek na tej trasie to 20-25 dni.

Oba kraje koordynują swoje działania ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i są zdeterminowane, aby wykorzystać potencjał tego nowego połączenia handlowego, które można nazwać Transafgańskim Korytarzem Multimodalnym. W ramach projektu pilotażowego do Transportowego Centrum Logistycznego Zhetygen (obwód Ałmaty) wyruszył niedawny transport dwóch 21-tonowych ciężarówek z lokalnie produkowanymi towarami ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej Pawłodar, przeładowany do dwóch 40-stopowych kontenerów.

Przesyłka została następnie przetransportowana transportem drogowym do portu w Karaczi w Pakistanie. Ta licząca 4900 kilometrów podróż do Karaczi ma trwać 20 dni. Z Karaczi 1 czerwca kontenery zostały załadowane na statek dowozowy, który 3 czerwca dotarł do portu Jebel Ali (Dubaj) w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Władze Kazachstanu poinformowały, że do lipca tym szlakiem handlowym prawdopodobnie zostanie wysłanych dodatkowych 60 kontenerów.

Od Pakistanu do Azerbejdżanu

Te działania zwiększają zdolność Kazachstanu do efektywnego dostarczania swoich produktów na Bliski Wschód, do Azji Południowej i Azji Południowo-Wschodniej. Na tej samej trasie pierwsza przesyłka została z powodzeniem dostarczona z Pakistanu do Azerbejdżanu przez Afganistan, Uzbekistan, Kazachstan i Morze Kaspijskie za pośrednictwem TCS, pierwszego operatora TIR w tym kraju. Przesyłka została wysłana z wiodącego producenta farmaceutycznego z siedzibą w Karaczi. Ta podróż, licząca łącznie 4820 kilometrów, rozpoczęła się w Karaczi, przekraczając granicę z Afganistanem przez granicę Torkhum i przejeżdżając przez Dżalalabad i Kabul.

W centrum cargo Termiz w Uzbekistanie przesyłka została przekazana partnerowi TIR. Następnie transport został przetransportowany do Tajen, na granicy uzbecko-kazachskiej, przez historyczne miasta Qarshi i Bokhara. Podróż lądowa zakończyła się w północnym porcie morskim Aktau w Kazachstanie nad Morzem Kaspijskim. Ciężarówka przewożąca kontener została następnie przetransportowana przez Morze Kaspijskie, docierając do portu morskiego w Baku w niecałe dwa dni. Cała podróż z Karaczi do Baku trwała 21 dni.

Pilotażowy transport motywuje pakistańskich eksporterów do dostarczania swoich towarów do Azji Centralnej, Rosji, Białorusi, regionu Kaukazu Południowego i Europy za pośrednictwem korytarza. Korytarz Transafgański to podpisany już projekt kolejowy o wartości 4,8 miliarda dolarów, realizowany przez trzy kraje, łączący Pakistan, Afganistan i Uzbekistan. Posiada 573-kilometrową linię kolejową, która połączy Azję Centralną z portami Pakistanu. Trasa będzie przebiegać przez Termez w Uzbekistanie, Mazar-e-Sharif i Logar w Afganistanie, a jej kulminacją będzie przebiegać w Pakistanie przez granicę z Charlachi w dystrykcie Kurram, docierając do dystryktu Kohat, gdzie istnieje już połączenie kolejowe.

Rządy Pakistanu i Kazachstanu, wraz z ramami instytucjonalnymi, zgodziły się na rozszerzenie Korytarza Transafgańskiego w celu zapewnienia łączności, handlu energią, zatrudnienia i wzrostu gospodarczego. Na spotkaniu 9 kwietnia w Islamabadzie, ambasador Kazachstanu w Pakistanie Jerzhan Kistafin zapewnił Mazhara Ali Szaha, federalnego sekretarza kolei o zaangażowaniu Kazachstanu w połączenie z Pakistanem za pomocą połączenia kolejowego. Podkreślił kluczową rolę Wspólnej Grupy Roboczej ds. Transportu i Połączeń Regionalnych oraz ministerstw infrastruktury obu krajów.

Zaangażowanie i zainteresowanie Kazachstanu

W maju 2024 r. ministrowie transportu, przedstawiciele ministerstw kolei oraz międzynarodowych firm logistycznych z Białorusi, Rosji, Kazachstanu, Uzbekistanu, Afganistanu i Pakistanu spotkali się w Termezie, aby omówić budowę Korytarza Transafgańskiego. Rozważano możliwości optymalizacji stawek taryfowych, cyfryzacji tras i poprawy infrastruktury przejść granicznych. Powołano wspólną grupę roboczą i przyjęto mapę drogową rozwoju korytarza.

Szczegółowo omówiono również kwestię utworzenia konsorcjum na potrzeby projektu. Przedstawiciele kazachstańskiego rządu zauważyli, że korytarz znacznie skróci czas dostaw i koszty transportu towarów. Wstępny koszt projektu oszacowano na 5 mld dolarów. Przewiduje się, że potencjał tranzytowy korytarza wyniesie do 20 mln ton ładunków, łącząc Europę, Rosję, Uzbekistan, Pakistan, Indie, Bliski Wschód i Azję Południowo-Wschodnią.

Kazachstan, jako hub tranzytowy, jest bardzo zainteresowany możliwościami, jakie stwarza ten nowy wymiar łańcucha dostaw. W lipcu 2023 r. Pakistan, Uzbekistan i Afganistan podpisały protokół o połączeniu uzbeckiej sieci kolejowej z kolejami pakistańskimi. Wcześniej, 8 kwietnia, Kazachstan i Uzbekistan weszły w spółkę joint venture w celu budowy transafgańskiej linii kolejowej, łączącej uzbecki i kazachski system kolejowy poprzez specjalną linię kolejową przecinającą Afganistan do pakistańskich portów morskich. Kazachstan planuje uczestniczyć w realizacji transafgańskiego korytarza kolejowego poprzez dostarczanie materiałów na tory, w tym podkładów i elementów mocujących.

Pakistan jest już kluczowym graczem w Korytarzu Transafgańskim, ale jego przekształcenie w korytarz multimodalny i dołączenie do tej inicjatywy Kazachstanu, Rosji, Białorusi otworzyło nowe możliwości gospodarcze. Pakistańska Narodowa Korporacja Logistyczna, ze swoimi rozwiązaniami logistycznymi i transportem transgranicznym w ramach systemu TIR, jest gotowa przyczynić się do sukcesu Transafgańskiego Multimodalnego Korytarza Transportowego.