Rząd Armenii ogłosił, że pożyczy 236 mln euro (254 mln dolarów) od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) na budowę 24-kilometrowego odcinka nowej autostrady prowadzącej do granicy z Iranem.

Planowana 60-kilometrowa droga powstanie w południowo-wschodniej prowincji Sjunik graniczącej z Iranem. Połączy miasta Sisian i Kajaran znacznie krótszą trasą. To z kolei skróci czas podróży pomiędzy dwoma krajami. Nowa droga Sisian-Kajaran ma przecinać teren górzysty. Stąd wysoki koszt jego budowy.

Prace na pierwszym, południowym odcinku drogi, które będą finansowane z kredytu EBOR, zakończą się w 2032 roku. Rząd nie podał, kiedy rozpocznie budowę dwóch pozostałych odcinków drogi, w tym 9-kilometrowego tunelu.

W październiku ubiegłego roku rząd przyznał kontrakt o wartości 215 milionów dolarów konsorcjum dwóch irańskich firm w celu modernizacji 32-kilometrowej drogi rozciągającej się od granicy ormiańsko-irańskiej do przełęczy Kajaran, najwyższej w Armenii. Około dwie trzecie drogi ma zostać rozbudowane i zmodernizowane, a pozostałe 11 kilometrów zostanie wybudowane od podstaw w ciągu najbliższych trzech lat.

Umowa została podpisana w Erewaniu w obecności irańskiego Ministra Dróg i Rozwoju Miast Mehrzada Bazrpasza. Ten ostatni podkreślił w ten sposób geopolityczne znaczenie drogi dla Teheranu.

Przejęcie Górskiego Karabachu przez Azerbejdżan we wrześniu 2023 r. wzbudziło w Erywaniu obawy, że Baku zaatakuje również Armenię, aby otworzyć eksterytorialny korytarz lądowy do eksklawy Nachiczewan przez Sjunik. Iran wielokrotnie ostrzegał przed próbami pozbawienia go wspólnych połączeń granicznych i transportowych z Armenią. Prezydent Iranu Ebrahim Raisi powiedział w październiku odwiedzającemu go urzędnikowi Azerbejdżanu, że jest przeciwny wizji takiego korytarza.