Uzbekistan i Afganistan rozpoczynają odbudowę linii kolejowej Hairatan-Mazar-i-Sharif

21 lutego na stacji Hairatan odbyła się uroczystość poświęcona rozpoczęciu odbudowy i naprawy linii kolejowej Hairatan-Mazari Sharif, łączącej Uzbekistan z Afganistanem. Poinformowała o tym służba prasowa Kolei Uzbeckich.

Koleje Uzbekistanu wysłały 120 pracowników do Afganistanu, aby rozpocząć pierwszą fazę prac. Na tym etapie planowane jest dostarczenie wagonów towarowych na stację Naibabad. W tym celu przeprowadzone zostaną kompleksowe prace renowacyjne w Parku B stacji Hairaton oraz na 57 km linii.

Szefowie spółek kolejowych Uzbekistanu i Afganistanu zgodzili się w listopadzie ubiegłego roku na remont odcinka linii kolejowej Hairatan-Naibabad-Mazar-i-Sharif. Szef Kolei Uzbekistanu Zufar Narzullajev obiecał przeprowadzić naprawy „jakościowo i za rozsądną cenę”.

W listopadzie 2010 roku Koleje Uzbeckie ogłosiły ukończenie tej 75-kilometrowej linii, której koszt wyniósł 129 milionów dolarów. Całkowita długość linii kolejowej Hairatan-Mazar-i-Sharif wynosi 75 kilometrów. Został zbudowany w 2010 roku przez uzbeckich specjalistów. Budowa kosztowała 129 milionów dolarów, które zostały przeznaczone przez Azjatycki Bank Rozwoju. Linia wyposażona jest w urządzenia sygnalizacyjne, telekomunikacyjne i zasilające zgodnie z normami technicznymi i wymaganiami stosowanymi w Uzbekistanie.

Znaczenie tej linii polega na tym, że umożliwia ona organizację transportu kolejowego w najbardziej rozwiniętych i najgęściej zaludnionych obszarach północnych prowincji Afganistanu, a także obniża koszty transportu między Afganistanem a innymi krajami regionu.