Kazachstan w zeszłym tygodniu rozpoczął prace nad zwiększeniem przepustowości linii kolejowej do Chin w ramach wysiłków na rzecz zwiększenia potencjału tranzytowego.  Premier kraju uważa, że realizacja projektu rozbudowy kolei wygeneruje 9 miliardów dolarów przychodów w ciągu 20 lat.

800-kilometrowy odcinek nowego toru układany obok już istniejącego „przyczyni się do niezakłóconego eksportu krajowych produktów i wzrostu potencjału tranzytowego kraju” – poinformował rząd w oświadczeniu  z 17 listopada.

Nowa linia, która ma być gotowa do końca 2025 roku, połączy centrum Kazachstanu z graniczącym z Chinami punktem przeładunkowym Dostyk. Przepustowość na tym szlaku okazała się nie dorównać rosnącemu popytowi w ostatnich latach.

Odciążenie linii do Chin

Przemawiając za pośrednictwem telekonferencji podczas ceremonii rozpoczęcia prac, premier Alikhan Smaiłow przedstawił liczby, które jego zdaniem dowodzą potrzeby nowych rozwiązań logistycznych. Powiedział, że w ciągu ostatnich pięciu lat wielkość tranzytowego ruchu kontenerowego przewożonego pociągami w Kazachstanie wzrosła ponad czterokrotnie. Dodał, że ilość produktów eksportowanych pod względem tonażu w okresie styczeń-październik tego roku jest o 11 proc. większa niż w całym 2021 roku.

„Linia kolejowa pięciokrotnie zwiększy przepustowość tego odcinka, a także całkowicie usunie problemy związane z transportem kazachskich eksporterów w tym kierunku” — powiedział Smaiłow. Dodatkową korzyścią z tego projektu będzie to, że 80 procent używanego sprzętu, od komponentów takich jak wagony i tory kolejowe, po surowce, takie jak piasek i tłuczeń, będzie pochodzić z Kazachstanu.

W budowę zaangażowanych będzie 3700 lokalnych pracowników, a po uruchomieniu linii powstanie 500 stałych miejsc pracy. „Łączny efekt wdrożenia zwiększy dochody budżetowe o 4,1 biliona tenge (9 miliardów dolarów) w ciągu 20 lat” – ocenił szef rządu.

Linia kolejowa jest częścią korytarza tranzytowego z Chin do Europy. Ponieważ wojna Rosji na Ukrainie zmusza firmy logistyczne do zastanowienia się nad trasami transportowymi omijającymi sankcjonowaną Rosję, takie opcje zyskują na popularności. Najbardziej bezpośrednie korzyści odczują kazachscy eksporterzy, którzy z powodu przeciążenia istniejącej infrastruktury mieli trudności z dostarczeniem swoich towarów do Chin.

W najbliższych latach władze planują realizację dwóch kolejnych projektów kolejowych. Pierwszy zoptymalizuje trasy do innych krajów Azji Centralnej – w szczególności do Uzbekistanu. Drugi ma na celu złagodzenie presji związanej z zatłoczeniem stolicy biznesu, Ałmaty.