Ministerstwo Budownictwa, Mieszkalnictwa i Gospodarki Komunalnej Rosji omówi z Uzbekistanem procedurę importowania migrantów do pracy na budowach w pociągami czarterowymi. O tym poinformował przedstawiciel resortu – Nikita Stasishin.

„Planujemy zorganizować selekcję, szczepienia i wszystko co związane z migrantami zarobkowymi w Uzbekistanie w trybie pilotażowym, co da nam możliwość bezpiecznego tranzytu przez terytorium Kazachstanu sprowadzania migrantów zarobkowych pociągami w sposób scentralizowany” – powiedział Stasishin. Pilotażowy import migrantów ma się zakończyć do końca roku.

Ministerstwo Rolnictwa planowało również przyciągnięcie migrantów. Ministerstwo i spółka Koleje Rosyjskie dyskutowały latem o uruchomieniu pociągów czarterowych w celu sprowadzania zagranicznych migrantów do Rosji na potrzeby kompleksu rolno-przemysłowego.

Od marca migranci mogą dostać się do Rosji tylko samolotem, co zwiększa koszty producentów. Przedsiębiorstwa z branży nie ściągały migrantów drogą lotniczą ze względu na wysokie koszty: jeden lot kosztuje średnio 80 tysięcy rubli (1 dol. = 73 ruble). Szacuje się, że podróż pociągiem czarterowym powinna kosztować 12 tys. rubli.

W tym roku przedsiębiorstwa rolnicze planowały przyciągnąć do prac sezonowych 38,2 tys. pracowników z sąsiednich krajów. W rosyjskim kompleksie rolno-przemysłowym 2021 rok to kolejny kryzysowy rok spowodowany pandemicznym brakiem pracowników. W jednej z publikacji oszacowano straty rosyjskich plantatorów warzyw i jagód z powodu zeszłorocznego zakazu przyjazdu imigrantów zarobkowych na 20 procent zbiorów.

W marcu 2021 r. po raz pierwszy zezwolono na import pracowników zagranicznych do dużych gospodarstw (ponad 250 pracowników, przychody ponad 2,5 mld rubli), ale okazało się, że większość przedsiębiorstw nie spełnia kryteriów. W maju zniesiono limity, by przyciągnąć pracowników z Tadżykistanu i Uzbekistanu, ale nie przyniosło to praktycznych korzyści: import jest nadal możliwy tylko drogą lotniczą.