Zejdź do kopalni, zwiedź hutę lub zobacz mundury wojskowe z czasów II wojny światowej w Muzeum Chwały w Taszkencie. Uzbekistan zachwala szeroką gamę nowych atrakcji, ponieważ kraj stara się przekształcić w główny cel turystyczny.
Począwszy od stycznia 2025 r., rząd uruchomi eksperymentalne inicjatywy promujące turystykę geologiczną, przemysłową, a nawet wojskową, oprócz tradycyjnych miejsc na Jedwabnym Szlaku. Opublikowano plan prezydencki, w którym nakreślono kroki, jakie powinna podjąć Agencja ds. Reform Strategicznych wraz z Państwowym Komitetem Turystyki w celu rozwoju tego sektora.
Poprzeczka jest zawieszona wysoko: celem jest zwiększenie liczby zagranicznych turystów do 15 milionów do 2030 roku, czyli ponad dwukrotnie więcej niż 6,6 miliona, którzy odwiedzili Uzbekistan w 2023 roku. „Lotnisko Muynak [w północno-zachodnim Uzbekistanie] może stać się miejscem ekstremalnej turystyki, ze spadochronem i skokami spadochronowymi” – przewiduje plan prezydenta Uzbekistanu Szawkata Mirzijojewa.
Duży potencjał
W 2023 roku turystyka wygenerowała około 2,1 miliarda dolarów działalności gospodarczej, a w sektorze powstało około 70 000 nowych miejsc pracy. Według Światowego Forum Ekonomicznego w latach 2019-2024 Uzbekistan awansował o 16 miejsc (+7,8%) w Indeksie Rozwoju Podróży i Turystyki, zajmując obecnie 78. miejsce na 119 krajów. Zajął również pierwsze miejsce w rankingu Lloyd’s Register Foundation Safety Perceptions Index 2023.
Urzędnicy składają górnolotne obietnice. „Zamierzamy stworzyć Global Green Tourism Startup Lab” – powiedział Mirzijojew, dodając, że obiekt będzie opracowywał innowacyjne rozwiązania we współpracy z Zielonym Uniwersytetem Azji Centralnej pod Taszkentem i Uniwersytetem Jedwabnego Szlaku w Samarkandzie. Niedawne posunięcie rządu, który umieścił Państwową Komisję Turystyki pod zwierzchnictwem Ministerstwa Ekologii, podkreśla wyraźne pragnienie Mirzijojewa do połączenia zielonej gospodarki i turystyki.
Marketing jest główną częścią strategii wzrostu. Zawarto umowy z BBC, CNN i Euronews, aby promować kraj jako obiecujący kierunek turystyczny, zgodnie z doniesieniami lokalnych mediów. Negocjowane są również ustalenia promocyjne z serwisami streamingowymi, takimi jak Nextflix, a także z największymi koncernami turystycznymi, w tym chińskim biurem podróży Trip.com i dubajską Holiday Factory. Aby przyciągnąć uwagę młodszych podróżników, Uzbekistan zabiega o blogerów, vlogerów i influencerów w mediach społecznościowych z ponad 10 milionami obserwujących: 50 z nich zostanie zaproszonych do podróżowania po kraju na koszt rządu.
Aby rozluźnić sytuację finansową, urzędnicy są skłonni otworzyć linie kredytowe za pośrednictwem banków komercyjnych dla lokalnych operatorów turystycznych. Oczekuje się, że w grudniu zostanie uruchomiona kompleksowa strona internetowa z biletami lotniczymi, kolejowymi, autobusowymi i innymi, mająca na celu złagodzenie wąskich gardeł logistycznych.
Przedłużone międzylądowania w Taszkiencie wydają się być najnowszym trendem dla pasażerów podróżujących z Europy do Bangkoku, Seulu, Delhi, Dżakarty i Kuala Lumpur. Wynika to w dużej mierze z przyjętej przez rząd Mirzijojewa polityki bezwizowej w ramach deklarowanego przez niego zamiaru „fundamentalnej zmiany geoekonomii regionu”. Od maja 2024 roku obywatele ponad 90 krajów mogą odwiedzać Uzbekistan bez wizy. Ruch transgraniczny z sąsiednimi krajami, w tym z Kirgistanem, również stał się mniej uciążliwy.
Do tej pory brak anglojęzycznych usług i przyjaznej turystom infrastruktury w mniejszych miastach stanowił być może największe wyzwanie dla rozwoju sektora turystycznego. Dwucyfrowa inflacja dodała element zmienności gospodarczej dla lokalnych przedsiębiorców. Jednak patrząc z szerszej perspektywy, pogoda i dziedzictwo Jedwabnego Szlaku to duże atuty, które administracja Mirzijojewa ma nadzieję wykorzystać. Aby uczynić kraj bardziej przyjaznym dla turystów, rząd widzi potrzebę przyjęcia cyfryzacji.
„W celu zwiększenia atrakcyjności Uzbekistanu w sektorze turystycznym i poprawy świadomości turystów konieczne jest wyposażenie miejscowości turystycznych w nowoczesne systemy nawigacji i orientacji” – czytamy w dekrecie prezydenckim. „Obejmuje to cyfrowe i interaktywne systemy, takie jak znaki, banery, mapy elektroniczne i aplikacje mobilne, które pomogą turystom w łatwej nawigacji i uzyskaniu wszystkich potrzebnych informacji”.