KazTransOil, narodowy koncerny naftowy Kazachstanu, w pierwszych czterech miesiącach 2024 r. przetransportował 490 000 ton kazachskiej ropy ze złoża Tengiz przez port Aktau do rurociągu Baku-Tbilisi-Ceyhan, co oznacza wzrost o 356 000 ton w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
W 2023 r. zakłady KazTransOil w porcie Aktau załadowały na tankowce 3,376 mln ton ropy, w tym 1,057 mln ton ze złoża Tengiz przeznaczonego do portów w Baku. Do końca roku KazTransOil planuje zwiększyć do 1,5 mln ton przewóz ze złoża Tengiz na tej samej trasie.
Kluczowym obiektem w sieci transportu węglowodorów jest główna przepompownia ropy naftowej w Aktau, służąca jako punkt wyjścia dla kazachskiej ropy na Transkaspijskim Międzynarodowym Szlaku Transportowym. Przez prawie sześćdziesiąt lat ta przepompownia odgrywała kluczową rolę w transporcie surowców, nie tylko na rynek krajowy, ale także w zwiększaniu potencjału eksportowego kraju.
Początkowo zaprojektowana do odbioru ropy naftowej ze złóż Uzen i Zhetybai rurociągiem Uzen-Zhetybai-Aktau i załadunku tankowców, obecnie obsługuje różne formy transportu ropy naftowej, w tym rozładunek wagonów kolejowych i załadunek cystern z nabrzeży morskich. Obecnie przepompownia Aktau może pochwalić się kompletną infrastrukturą technologiczną do pompowania ropy naftowej, składającą się z pięciu przepompowni, zaawansowanych urządzeń energetycznych oraz parku zbiorników o pojemności 155 000 metrów sześciennych ropy.
Stacja zapewnia odbiór i pompowanie ropy rurociągami pierwotnymi, rozładunek z cystern kolejowych oraz załadunek na tankowce z nabrzeży morskich. Stacja odbiera ropę naftową ze złóż na półwyspie Buzachi rurociągiem Kalamkas-Karazhanbas-Aktau. Część tej ropy transportowana jest drogą morską przez port Aktau do Baku i Machaczkały, natomiast pozostała część jest pompowana rurociągiem Uzen-Zhetybai-Aktau przez przepompownię ropy naftowej Zhetybai do głównej pompowni ropy naftowej Uzen. Stamtąd ropa jest transportowana głównym rurociągiem Uzen-Atyrau-Samara. W 2023 r. wznowiono odbiór ropy naftowej z TengizChevrOil na estakadzie kolejowej stacji, umożliwiając transport ropy na trasie Aktau-Baku.
W ciągu ostatnich 20 lat stacja przeszła znaczące zmiany w rozwoju technologicznym. Wdrożono projekty automatyzacji procesów produkcyjnych, w tym system SCADA w latach 2006-2007, zapewniający bezpieczną i ciągłą pracę w czasie rzeczywistym. Kazmortransflot, spółka zależna KazMunayGas National Company (KMG), znacznie zwiększyła rejsy tankowcami, dostarczając krajowe surowce do portów w Baku i Machaczkale.
W celu rozbudowy Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego KMG i SOCAR (Państwowa Kompania Naftowa Azerbejdżanu) podpisały umowę na transport 1,5 mln ton ropy rocznie ze złoża Tengiz rurociągiem Baku–Tbilisi– Ceyhan przez najbliższe pięć lat.