Afganistan odnotowuje sześciokrotny wzrost wymiany handlowej z Uzbekistanem

Wymiana handlowa między Afganistanem a Uzbekistanem w 2023 r. wzrosła sześciokrotnie rok do roku, osiągając 266 mln dolarów, co jest pewnym znakiem, że zaangażowanie między dotkniętym wojną krajem a jego północnymi sąsiadami kwitnie.

Import z Uzbekistanu w tym okresie osiągnął 239 mln USD, podczas gdy 27 mln USD towarów poszło w przeciwnym kierunku.

Afgańska agencja informacyjna Tolonews zacytowała przedstawiciela Ministerstwa Przemysłu i Handlu w Kabulu, który powiedział, że import z Uzbekistanu w tym okresie osiągnął 239 milionów dolarów, podczas gdy towary o wartości 27 milionów dolarów poszły w przeciwnym kierunku.

„Większość naszych towarów eksportowanych do Uzbekistanu to suszone owoce, soki owocowe, morele, sezam, dywany, a większość importowanych produktów to elektryczność, mąka, fasola, nawozy chemiczne, ropa i gaz” – powiedział Akhundzada Abdul Salam Jawad, rzecznik ministerstwa.

Wzorzec ten stanowi mocne potwierdzenie dla trwających planów budowy transafgańskiej linii kolejowej, która połączyłaby Uzbekistan z Pakistanem. Przedstawiciele trzech krajów spotkali się w lipcu w Islamabadzie, aby podpisać protokół określający mapę drogową projektu, którego kulminacją powinna być trasa biegnąca z Termezu w Uzbekistanie, przez Mazar-i-Sharif i Logar w Afganistanie, aż do przejścia granicznego Kharlachi w Pakistanie. Mapa drogowa przewiduje zorganizowanie technicznych studiów wykonalności i zbadanie możliwości finansowania.

Uzbeccy urzędnicy szacują, że budowa tej linii kolejowej obniży koszty transportu towarów do i z Pakistanu o 40 procent. Koszt dokończenia prac oszacowano na 6 mld dolarów i oczekuje się, że do 2030 r. trasą będzie mogło podróżować nawet 15 mln ton ładunków.

W niedalekiej przyszłości planowana jest modernizacja istniejącego już 75-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Khairaton na południu Uzbekistanu do Mazar-i-Sharif w Afganistanie. Linia ta została oddana do użytku w 2011 roku i od tego czasu jest utrzymywana przez uzbeckie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe. Przedstawiciele kolei z tych krajów spotkali się w listopadzie i zgodzili się, że prace powinny rozpocząć się „tak szybko, jak to możliwe”.

Również w listopadzie urzędnicy ds. handlu z Afganistanu, Pakistanu i Uzbekistanu zebrali się w Islamabadzie na pierwszej sesji trójstronnego spotkania w sprawie handlu i tranzytu, które zostało ustanowione w celu zbadania sposobów zmniejszenia barier handlowych i usprawnienia procedur celnych. Pakistański minister handlu Gohar Ejaz określił spotkanie jako „znaczący krok w kierunku poprawy połączeń regionalnych, promowania handlu i wspierania współpracy”.