Wielkość transportu kazachskiej ropy naftowej przeznaczonej na eksport z w Aktau wyniosła 3,376 mln ton od stycznia do końca 2023 r., czyli o 1,108 mln ton więcej niż w tym samym okresie 2022 roku.

Wzrost wolumenu transportu kazachskiej ropy wywozu z portu w Aktau wynika ze względu na wzrost ilości surowców wysłanych w kierunku ropociągu Baku-Tbilisi-Ceyhan, z 250 000 ton do 1,392 ton mln ton, czyli 5,5 razy więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. W szczególności wysłano 1,057 mln ton ropy z pole Tengiz.

Ponadto w raportowanym okresie 1,984 mln ton ropy naftowej zostały wysłane z portu w Aktau do Machaczkały. W 2022 r. prezydent Kazachstanu Kasym-Żomart Tokajew zarządził zwiększenie wolumenu transportu ropy naftowej wzdłuż korytarza transkaspijskiego.

Zgodnie z tą instrukcją KazMunayGas (państwowa spółka naftowo-gazowa Kazachstanu) oraz azerbejdżański SOCAR zawarł umowę umowa przewidująca przewóz 1,5 mln ton ropy naftowej rocznie ze złoża Tengiz w kierunku rurociągu naftowego Baku-Tbilisi-Ceyhan. Minister energetyki Azerbejdżanu Parwiz Szahbazow powiedział, że rurociągiem Baku-Tbilisi-Ceyhan z do końca roku z Kazachstanu trafiło 1,1 mln ton ropy naftowej w 2023 roku.

„Każdego miesiąca Azerbejdżan otrzymuje od 12 do 14 tankowców transport kazachskiej ropy. Jest to zadowalająca zmiana. Wstępne porozumienie między stronami przewidywało transport 1,5 mln ton ropy naftowej w tym roku. Biorąc jednak pod uwagę że dostawy rozpoczęły się w kwietniu tego roku, będziemy mogli przetransportować 1,1 mln ton ropy do końca 2023 roku.” – powiedział.

KazTransOil S.A. jest kazachskim krajowym operatorem głównych rurociągów naftowych. Jest częścią grupy KazMunayGas S.A. KazTransOil S.A. posiada zdywersyfikowaną sieć głównych rurociągów naftowych o długości ponad 5400 km.