Chińska firma Shipbuilding Industry Corp. bada możliwość budowy obiektów kontenerowych w kazachskich miastach portowych Aktau i Kuryk, poinformowało kazachstańskie Ministerstwo Transportu. W oświadczeniu ministerstwa dodano, że China Railways Group Ltd. „wyraziła zainteresowanie projektami modernizacji istniejących tras i budowy nowych linii kolejowych”. Rozmowy do tej pory nie przyniosły żadnych konkretnych umów.

W sąsiednim Kirgistanie przedstawiciele Kolei Kirgiskich (KTZ) twierdzą, że towarowy ruch kolejowy w kraju odnotował 15-procentowy wzrost w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2023 r. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Ładunki przewiezione przez kirgiskie tory w okresie styczeń-październik wyniosły 7,45 mln ton.

Wdrożenie korytarzy multimodalnych, w tym plany budowy nowej linii Chiny-Uzbekistan-Kirgistan, pomoże zwiększyć ruch towarowy. Nowy projekt ma problemy z przyciągnięciem inwestorów. Na niedawnej konferencji zastępca dyrektora KTZ Dastan oszacował cenę kolei Chiny-Uzbek-Kirgistan na 4 miliardy dolarów.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Kirgistanu ogłosiło, że chiński przewoźnik Loong Air będzie obsługiwał nową trasę między Biszkekiem a Chengdu. Wstępne plany zakładają dwa loty tygodniowo między tymi dwoma miastami. Z kolei przedstawiciele Chin i Tadżykistanu prowadzili rozmowy na temat otwarcia nowego połączenia lotniczego między oboma państwami.