Uzbekistan zaczął wykorzystywać plastik spożywczy z recyklingu do produkcji 1,5-litrowego napoju Pepsi. Zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w takich butelkach sięga obecnie 20 proc.
rPET to tworzywo sztuczne otrzymywane z recyklingu wcześniej zużytych butelek, zastępuje materiał pierwotny, wprowadza opakowania z recyklingu do obiegu wtórnego i ogranicza ilość odpadów z tworzyw sztucznych. Wprowadzenie 20 proc. rPET do opakowań zmniejszy zużycie pierwotnego, czyli nowego plastiku o około 2500 ton w 2023 roku. Tyle waży około 125 20-tonowych ciężarówek.
Fabryki napojów, w których uruchomiono produkcję, należą do IBT (International Beverages Tashkent), partnera rozlewniczego międzynarodowej firmy PepsiCo. Powszechne wykorzystanie rPET na różnych rynkach jest częścią strategii pakowania PepsiCo. Na całym świecie firma i jej partnerzy pracują nad tym, aby opakowania nigdy nie skończyły jako odpady.
Już teraz całe portfolio napojów PepsiCo w Uzbekistanie prezentowane jest w butelkach wykonanych z plastiku w pełni nadającego się do recyklingu. Oznacza to, że wszystkie opakowania można wykorzystać do produkcji nowych butelek lub innych przydatnych przedmiotów. Materiał poddany recyklingowi w pełni odpowiada wymaganiom stawianym opakowaniom żywności pod względem jakości i bezpieczeństwa.
Pepsi to pierwszy produkt firmy w Uzbekistanie, w którym w opakowaniu zastosowano rPET. Plastikowe granulaty pochodzące z recyklingu produkowane są przez lokalnego dostawcę w Uzbekistanie. W 2021 roku PepsiCo przyjęła strategię PepsiCo Positive (pep+) i rozpoczęła globalną transformację biznesową, zmieniając wszystko, od odpowiedzialnego pozyskiwania surowców, bardziej zrównoważoną produkcję. Obecnie napoje wykonane w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu są już dostępne w 26 krajach na całym świecie.
Dwie fabryki Pepsi w Uzbekistanie produkują napoje pod znanymi na całym świecie markami – Pepsi, Rockstar, Mirinda, 7Up, Lipton, Adrenaline Rush i Mountain Dew. Nowoczesne przedsiębiorstwa wyposażone są w 7 linii produkcyjnych. W fabrykach i biurach IBT pracuje ponad 500 pracowników. Przedsiębiorstwa stosują praktyki oszczędzające zasoby – ponownie wykorzystują wodę do pasteryzacji napojów, korzystają z systemu magazynowania wody, aby oszczędzać zasoby naturalne. IBT była wielokrotnie uznawana za najlepszego rozlewnię PepsiCo.