Gabinet Ministrów Kirgistanu odrzucił umowę z turecką firmą YDA INŞAAT w sprawie przekazania zarządzania lotniskami Manas i Osz. Zostało to ogłoszone przez szefa Gabinetu Ministrów Akilbeka Żaparowa.
,,Zrezygnowaliśmy z umowy ze względu na to, że nie jest ona w pełni zgodna z interesami Republiki Kirgiskiej. Oczywiście każdy inwestor chce uzyskać maksymalne korzyści, ale musimy w jak największym stopniu brać pod uwagę interesy ludzi i państwa” – powiedział Akylbek Żaparow.
Żaparow mówił o gotowości Gabinetu Ministrów do współpracy z każdym inwestorem, który będzie w stanie całkowicie zmodernizować oba lotniska w ciągu dwóch lat. Jednocześnie Kirgistan rozważa możliwość realizacji tego projektu na własny koszt. YDA INŞAAT nie skomentowała jeszcze decyzji strony kirgiskiej.
Pod koniec czerwca okazało się, że Kirgistan przygotowuje decyzję o przeniesieniu tureckiej firmy YDA INŞAAT do zewnętrznego zarządzania dwoma dużymi lotniskami – Manas i Osz – na 39 lat. Akylbek Żaparow powiedział, że planowane jest wspólne zarządzanie obiektami i dystrybucja zysków 50:50, zauważając, że negocjacje wciąż trwają, a umowa zostanie podpisana tylko wtedy, gdy inwestor zaakceptuje warunki strony kirgiskiej.
Zarządzanie portami lotniczymi miało być przekazywane bezpośrednio, bez przeprowadzania konkursu, co wywołało krytykę parlamentarzystów. W ich ocenie członkowie Gabinetu Ministrów nie mają jednolitego stanowiska w sprawie transferu lotnisk. Niektórzy urzędnicy uważają, że błędem jest przekazywanie obiektów nieznanej firmie, która nie ma jeszcze osiągnięć w zarządzaniu lotniskami.
Szef Gabinetu Ministrów Akylbek Żaparow stwierdził, że zagraniczne firmy nie zgadzają się na warunki Kirgistanu, więc rozpoczęto negocjacje z turecką YDA INŞAAT w sprawie zawarcia bezpośredniego kontraktu.
Krytycy rządu sugerują aby Gabinet Ministrów ogłosił otwarty konkurs o zarządzanie lotniskami na 20-30-40 lat z wymogiem zainwestowania 300-400 milionów dolarów w obiekty. Wniosek ten powinien zostać przesłany do przedsiębiorstw zarządzających wiodącymi portami lotniczymi na świecie. Istnieją pewne zasady i globalne doświadczenie w prowadzeniu otwartych konkursów, które składają się z kilku etapów. Po zawodach będzie jasne, kto jest gotowy na jakie warunki. Następnie wybierany jest zwycięzca, z którym zawierana jest umowa. W ocenie krytyków zawarcie bezpośredniego porozumienia bez przeprowadzenia przetargu jest pierwszą oznaką wielkiej korupcji, która może prowadzić do konsekwencji dla Kirgistanu.
Lotniska Manas i Osh są częścią Manas International Airport OJSC, który jest jedną z największych i najbardziej dochodowych firm z udziałem państwa. Według prezydenta Sadyra Żaparowa w ubiegłym roku jego zysk netto wyniósł ponad 3 mld kirgiskich somów.