Koleje Kazachstanu wzmacniają swoją obecność zarówno w Chinach, jak i w Rosji, aby ugruntować rolę tego środkowoazjatyckiego państwa jako węzła kolejowego dla towarowego ruchu kolejowego do Europy i Rosji z Azji Wschodniej. Północ, Południe, Wschód i Zachód: Astana chce ułatwić handel we wszystkich kierunkach.
Prezydent Kazachstanu Kasym-Żomart Tokajew, przemawiając za pośrednictwem łącza wideo, zainaugurował pod koniec lutego centrum logistyczne i innowacyjne Kolei Kazachskich (KTZ) w mieście Xian w środkowych Chinach. Zakład jest w stanie obsłużyć rocznie około 66 000 standardowych kontenerów intermodalnych, mierzonych w jednostkach ekwiwalentu 20 stóp (TEU).
W oświadczeniu KTZ zauważono, że około 40 procent wszystkich pociągów towarowych jadących do Europy z Chin jest montowanych w Xian. „To nada impetu wzrostowi nie tylko sektora transportowo-logistycznego, ale całej gospodarki [Kazachstanu]” – cytują słowa Tokajewa prezydenckie służby prasowe, odnosząc się do obecności KTZ w Xian.
Państwowa spółka kolejowa poinformowała, że wolumen towarowego ruchu kolejowego między Chinami a Kazachstanem wzrósł w styczniu br. o 22 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2023 r., wynosząc łącznie 2,4 mln ton. Tymczasem spółka zależna KTZ ogłosiła na początku marca umowę z chińską firmą logistyczną z siedzibą w mieście Chongqing w celu ułatwienia tranzytu przez Kazachstan co najmniej 200 pociągów kontenerowych o łącznej objętości ładunkowej 20 000 TEU. KTZ przewiduje, że w 2024 r. przez Kazachstan przejedzie 3 500 pociągów kontenerowych o oczekiwanej objętości 350 000 TEU.
KTZ współpracuje również z rosyjską firmą w zakresie rozbudowy zdolności transportowych i magazynowych dla ładunków kierowanych do Rosji, co może pomóc w handlu. Pod koniec lutego KTZ podpisał memorandum o porozumieniu z chińską firmą i rosyjskim JVC Slavtrans-Service w sprawie budowy obiektów w podmoskiewskim mieście Selyatino. Notatka przedstawia również plany wzmocnienia połączeń tranzytowych między Xian a Moskwą.