Od 20 października 10 z 23 banków komercyjnych w Kirgistanie całkowicie lub częściowo zawiesiło obsługę kart rosyjskiego systemu płatniczego Mir.

Aiyl Banki i Halyk Bank nie obsługują kart Mir z przyczyn technicznych, poinformowały centra prasowe instytucji finansowych. Demirbank zawiesił obsługę kart Mir, bank nie poinformował o przyczynach i terminie wznowienia pracy z kartami rosyjskiego systemu płatności. Euroazjatycki Bank Oszczędnościowy również poinformował, że karty Mir nie są obsługiwane.

Od czwartku obsługa kart Mir w wielu rosyjskich bankach została zawieszona prawdopodobnie ze względu na sytuację geopolityczną. 17 października karty Mir przestały obsługiwać kirgiskie banki Kompanion, Bakai Bank i Doskredobank.

Inne banki w Kirgistanie nadal pracują z kartami rosyjskiego systemu płatności. Keremet Bank obsługuje karty Mir, Visa, UnionPay, Elcart, Zolotaya Korona w swoich bankomatach. RSK Bank obecnie obsługuje karty Mir, ale, jak stwierdzono w banku, sytuacja może się zmienić w dowolnym momencie.

System bankowy Kirgistanu współpracuje z kartami Mir od 2019 roku. W sumie w kraju są 23 banki komercyjne. Narodowy Bank Republiki wcześniej stwierdził, że władze kraju przywiązują dużą wagę do rozwoju bezgotówkowego obiegu pieniężnego, ale banki niezależnie decydują, czy współpracować z konkretnym systemem płatności.

15 września OFAC ostrzegł, że banki spoza USA, zawierając umowy z rosyjskim NSPK (operatorem kart mir), ryzykują stanie się uczestnikami działań mających na celu obejście amerykańskich sankcji poprzez rozszerzenie terytorium korzystania z systemu Mir poza Rosję.

Na początku września karty Mir były akceptowane w 9 krajach: Turcji, Wietnamie, Korei Południowej, Armenii, Uzbekistanie, Białorusi, Kazachstanie, Kirgistanie i Tadżykistanie. NSPK została utworzona przez władze rosyjskie w 2014 roku po wprowadzeniu szeregu sankcji wobec Rosji. NSPK ogłosiła rozpoczęcie wydawania pierwszych kart Mir w grudniu 2015 roku.