Kirgistan: Rozpoczynają się prace budowlane w kolejnej fabryce samochodów

28 lutego prezydent Kirgistanu nadzorował ceremonię położenia fundamentów pod fabrykę pojazdów, która według jego biura będzie docelowo produkować do 80 000 pojazdów rocznie. Biszkek może mieć nadzieję na uratowanie rynku reeksportu poprzez montaż pojazdów na swoim terenie.

Projekt o wartości 115 mln dolarów jest realizowany wspólnie przez kirgiskie firmy i chińską Grupę Hubei Zhuoyue – podało w oświadczeniu biuro prezydenta Sadyra Żaparowa. Rozpoczęcie działań zaplanowano na sierpień.

Biuro Żaparowa poinformowało, że fabryka zlokalizowana w Sokuluk, na zachód od Biszkeku, będzie montować pojazdy elektryczne oraz pojazdy użytkowe i osobowe, ale nie podała żadnych informacji, jakie marki będą tam produkowane.

Prezydent w swoim przemówieniu zaznaczył jednak, że wierzy, że ten projekt będzie kamieniem węgielnym dla marki „Made in Kyrgyzstan”. Głównym zadaniem Kirgistanu w branży motoryzacyjnej w zeszłym roku było pełnienie funkcji centrum reeksportu.

Krajowy Komitet Statystyczny podał na początku tego miesiąca, że w 2023 r. z Chin sprowadzono ponad 79 000 pojazdów, co stanowi 44-krotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Większość tych samochodów trafia do Rosji. W grudniu firma zajmująca się analizą rynku samochodowego Avtostat ujawniła, że od początku 2023 roku Kirgistan wyeksportował do Rosji 60 000 samochodów. Również w 2023 r. Kirgistan sprowadził z Korei Południowej około 50 400 samochodów, w porównaniu z około 10 600 w 2022 r.

Fabryka Sokuluk to tylko jedno z dwóch przedsiębiorstw motoryzacyjnych, które w tym roku mają otworzyć swoje drzwi w Kirgistanie. W maju 2023 roku rozpoczęły się prace przy budowie montowni samochodów we wsi Ak-Suu w północnym regionie Czuj w Kirgistanie. Fabryka będzie działać jako wspólne przedsięwzięcie kontrolowanej przez rząd Uzbekistanu UzAvtosanoat, czyli UzAuto, produkującej pojazdy marki Chevrolet, i kirgiskiej firmy DT Tekhnik.

Jak podają kirgiskie władze, w początkowej fazie działalności zakład w Ak-Suu będzie mógł produkować 10 000 pojazdów rocznie. Dyrektorzy UzAuto wskazali, że kirgiska fabryka będzie początkowo montować samochody z dużych, gotowych sekcji lub modułów. Fabryki UzAuto w Uzbekistanie już produkują te komponenty i prawdopodobnie będą głównym źródłem zestawów montażowych.

Rosja chce ukrócić obecny model reeksportu samochodów w Kirgistanie, a powiązanie uzbecko-kirgiskie może stanowić atrakcyjną alternatywę. Podczas gdy Kirgistan jest członkiem Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EAEU), bloku handlowego z Rosją, Uzbekistan nie jest i w konsekwencji jego eksport nie jest objęty przywilejami bezcłowymi. Eksportując komponenty do Kirgistanu, UzAuto może jednak w pełni uniknąć bólu związanego z barierą handlową w ramach EUG, ponieważ cła na części są niższe niż w przypadku całkowicie zmontowanych pojazdów.