Z doniesień uzbeckich mediów wynika, że ​​Uzbekistan planuje zakup od Francji 17 samolotów za kwotę 800 mln EUR. Stosowne porozumienie osiągnięto podczas wizyty prezydenta Uzbekistanu Szawkata Mirzijojewa we Francji.

Uzbekistan zakupi 12 samolotów Airbus A320neo i A321neo, a także 5 samolotów ATR 72-600. Zamierza również zakupić dwa śmigłowce Airbus H145. 

Dokumenty zostały podpisane przez ministra transportu Uzbekistanu Ilhoma Mahkamowa oraz wiceprezesa Airbus International na Europę Wschodnią i Azję Środkową, Jacquesa Garrige’a. Silk Avia i francusko-włoski koncern ATR podpisały główną umowę na zakup pięciu nowych samolotów ATR 72-600, trzech bezpośrednio od producenta i dwóch od leasingodawcy.

W ramach wizyty prezydenta Uzbekistanu w Paryżu Silk Avia i ATR podpisały również globalną umowę serwisową. Umowa znacząco obniża koszty utrzymania i zwiększa produktywność. Dokument obejmuje konserwację i naprawy kapitałowe, wymianę jednostek i zapas części zamiennych.

Francja ożywi ruch tramwajowy w Taszkencie

Urzędnicy Uzbekistanu i Francji podpisali „mapę drogową” realizacji projektu tramwajowego w Taszkencie. Dokument podpisali w Paryżu minister inwestycji i handlu zagranicznego Uzbekistanu Jamszid Khodjaew oraz minister ds. handlu zagranicznego, atrakcyjności gospodarczej i obywateli francuskich za granicą Oliver Besht.

Za obopólną zgodą francuska firma Alstom zbuduje w stolicy Uzbekistanu 9,1 km linii tramwajowych. W przypadku realizacji wartego 167,4 mln EUR projektu nowo uruchomione tramwaje będą mogły przewozić 78 tys. pasażerów dziennie. Minister transportu Ilkhom Makhkamow powiedział, że kierunki linii nie są jeszcze jasne.

Tym samym tramwaje wycofane z eksploatacji decyzją władz uzbeckich wiosną 2016 roku ponownie wracają do Taszkentu. Historia tramwaju w Taszkencie sięga 1901 roku. Dokumenty historyczne mówią, że wozy konne jako pierwsze jeździły po torach w centrum starego Taszkentu. W 1912 roku w Taszkencie pojawiły się pierwsze tramwaje elektryczne.