Uzbekistan planuje uruchomienie tanich lotów

19 kwietnia prezydent Szawkat Mirzijojew zapoznał się z prezentacją dotyczącą działań zmierzających do przekształcenia spółek akcyjnych Uzbekistan Airways i Uzbekistan Airports.

Należy przypomnieć, że zgodnie z dekretem prezydenta z 27 listopada 2018 roku na bazie narodowej linii lotniczej Uzbekistan Airways powstały dwie spółki akcyjne – Uzbekistan Airways i Uzbekistan Airports. W procesie przemian strukturalnych dokonujących się dziś w gospodarce krajowej planowana jest również transformacja tych firm. Trudna sytuacja gospodarcza spowodowana pandemią koronawirusa wymaga również usprawnienia branży lotniczej.

Jak informuje służba prasowa szefa państwa, główny nacisk w transformacji krajowych linii lotniczych kładzie się na zwiększenie efektywności. Na przykład oczekuje się, że Uzbekistan Airways obniży koszty o 46,5 mln USD. W tym celu planuje się optymalizację personelu firmy i jej organizacji strukturalnych, likwidację 12 nieużywanych samolotów oraz zmniejszenie prowizji zagranicznych agentów za sprzedaż biletów lotniczych.

Optymalizacja oraz lepsze zarządzanie

Celem jest również zwiększenie przychodów o 40 mln USD rocznie. W tym celu planowane jest wprowadzenie lotów czarterowych do popularnych destynacji oraz przewóz ładunków na nowych trasach, możliwość odprawy online i wyboru miejsc na wszystkich lotach krajowych.

Zgodnie z nową strategią biznesową planowane jest przejście na model obsługi hybrydowej, zgodnie z którym część lotów będzie wykonywana na zasadzie pełnej obsługi, a część – na zasadzie taniej linii lotniczej. Klasa biznes zostanie odwołana w miejscach, które nie są bardzo poszukiwane, wraz ze wzrostem liczby miejsc w niższej klasie. Od trzeciego kwartału br. planowane jest uruchomienie tanich lotów czterema samolotami typu Airbus A-320. W celu rozwoju tras długodystansowych planowane jest wynajęcie 3 samolotów typu Airbus А321 NEO LR, aby zwiększyć liczbę lotów krajowych z obecnych 17 do 49 tygodniowo.

W celu zwiększenia wygody pasażerów planowana jest cyfryzacja branży, w tym wprowadzenie systemu obsługi online Aerolabs oraz kompleksu CRM do zarządzania relacjami z klientami. Opracowano również szereg środków w celu poprawy wydajności Uzbekistan Airports JSC. Obecnie firma zarządza 11 lotniskami, z których każde działa niezależnie.

Zgodnie z prezentacją proponuje się zjednoczenie tych portów lotniczych pod zarządem jednego organu zarządzającego. W celu zwiększenia stabilności finansowej w oparciu o międzynarodowe doświadczenia planowane jest obniżenie kosztów z 32 do 15 proc., optymalizacja zakupów, obniżenie opłaty lotniskowej o 27 proc., w tym do 50 proc w ramach turystyki.

Odejdzie część lotów

Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestię rosnących dochodów. W szczególności planowane jest zwiększenie przychodów z handlu i usług poprzez budowę terminalu cargo na międzynarodowym lotnisku w Taszkencie, zwiększenie tranzytu między Europą a Azją Wschodnią oraz poszerzenie obszaru terminalu lotniska.

Mirzijojew wydał instrukcje dotyczące rozwoju infrastruktury lotniskowej, zwiększania natężenia ruchu pasażerskiego i towarowego, organizowania gastronomii i innych rodzajów usług na lotniskach regionalnych. Od maja tego roku Uzbekistan Airways wstrzyma nierentowne loty do Paryża, Rzymu, Mediolanu, Amritsaru, Bombaju, Bangkoku, Tokio, Kuala Lumpur i Dżakarty. Dzięki odwołaniu tych lotów firma zaoszczędzi 12,3 miliona dolarów rocznie. Projekt będzie realizowany we współpracy z ekspertami Banku Światowego.